Perusturvakuntayhtymä Akselin ajankohtaiset tiedotteet

Sote Akselin tuoreimmat tiedotteet luettavissa täältä:

soteakseli.fi/ajankohtaista

Perusturvakuntayhtymä Akselin tiedote 31.3.2020

Suomen hallitus päätti jatkaa koronavirustartuntojen leviämisen hidastamiseksi ja riskiryhmien suojelemiseksi aiemmin päätettyjä rajoitustoimia 13.5.2020 saakka.

Valtioneuvosto antoi 27.3. eduskunnan käsiteltäväksi asetukset, joilla otetaan käyttöön ja aletaan soveltaa valmiuslaissa määriteltyjä liikkumisrajoituksia. Rajoitukset koskevat liikkumista Uudenmaan maakunnan alueelle ja alueelta pois. Liikkumisrajoitukset ovat voimassa 28.3.–19.4.2020.

Perusturvakuntayhtymä Akselissa oli tarkoitus siirtyä paperittomaan kuntalaisten laskutukseen 1.4.2020 alkaen. Koronavirusepidemian takia ajankohtaa on siirretty toistaiseksi eteenpäin. Tarkemmasta ajankohdasta tullaan tiedottamaan Akselin verkkosivuilla.

Perusturvakuntayhtymä Akselin yleinen  Facebook sivu otettu käyttöön https://www.facebook.com/soteakseli tältä sivustolta pääset seuraamaan kaikkien Akselin eri yksiköiden ajankohtaisia asioita.

Ohjeita

Kaikkien on syytä yhteiseksi eduksi noudattaa huolellisesti yleisiä ohjeita sosiaalisesta etäisyydestä ja hyvästä käsihygieniasta. Koronaviruksen aiheuttama tulehdus on salakavala, koska varsinkin nuorten ihmisten on mahdollista sairastaa ja samalla levittää tautia, vaikka tuntisi itsensä lähes terveeksi. Jokaisen velvollisuus on nyt ottaa huomioon ja noudattaa annettuja ohjeita omassa arkikäyttäytymisessään. Kaikkia kehotetaan välttämään ei-välttämätöntä matkustelua, sosiaalisia tilanteita sekä noudattamaan erityistä käsi- ja yskimishygieniaa.

Terveydenhuollon suuren kuormituksen vuoksi toivomme, etteivät hyväkuntoiset hengitystieoireiset ottaisi yhteyttä neuvontapuhelimiin, vaan katsovat ohjeita Omaolo-sivustoltasairaanhoitopiirin verkkosivuilta tai terveyskeskuksen verkkosivuilta.

Huomioithan että sairaana ei tule mennä töihin, kouluun tai päivähoitoon.

Lääkärin kiireellinen hoito ja päivystys sekä terveydenhoitajien ja sairaanhoitajien kiireellinen ja välttämätön hoito toimivat normaalisti. Kiireetöntä hoitoa annetaan nykyistä enemmän puhelimitse ja uusia aikoja voit tiedustella ajanvarausnumerosta.  Jo varatut ajat ovat voimassa, mikäli niitä ei ole peruutettu.  Mahdollisista peruutuksista ollaan yhteydessä asiakkaaseen.

Laboratoriopalvelut toimivat normaalisti.

Akselin alueen infektiovastaanotto toimii Maskun terveyskeskuksessa

Kaikkien kuntayhtymän alueen kuntien hengitystieinfektiopotilaiden päivystysvastaanotto virka-aikaan on keskitetty Maskun terveyskeskuksen hengitystieinfektiovastaanotolle.  Sisäänkäynti kuntoutuksen ovesta, jonne on opasteet.  Muiden asiakkaiden kulku pääovesta ja neuvolan ovesta.   Potilaiden on varattava aika hengitystieinfektiovastaanotolle normaalikäytännön mukaisesti terveyskeskuksen ajanvarausautomaattiin soittamalla 02 4477500 tai 02 4477600. Mikäli epäilet koronavirustartuntaa valitse numero 3 koronavirus.

Jos sinulla on lievän hengitystieinfektion kaltaisia oireita (nuhaa, yskää, kurkkukipua, lihassärkyä tai kuumetta), lepää ja sairasta rauhassa kotona. Pysyttele kotona, kunnes oireet loppuvat sekä vältä läheistä kontaktia muihin.

Vierailut vanhusten ja muiden riskiryhmien asumispalveluyksiköissä on kielletty.

Kielletään ulkopuolisten vierailut hoitolaitoksissa, terveydenhuollon yksiköissä ja sairaaloissa pois lukien tapauskohtaisesti arvioiden kriittisesti sairaiden ja lasten oireettomat läheiset, saattohoidossa olevien läheiset.

Toimintaohjeena yli 70-vuotiaat velvoitetaan pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan (karanteenia vastaavat olosuhteet), poislukien kansanedustajat, valtiojohto ja kunnalliset luottamushenkilöt. Tämän vuoksi kiireettömiä vastaanottoaikoja joudutaan perumaan. Voit myös itse perua aikasi ajanvarausautomaattiin valitsemalla numeron 5.

Kuntayhtymässä keskeytetään toistaiseksi kaikki ryhmätoiminnat, avoneuvolat, Lemun aikuisvastaanotto, vanhusten päivätoiminta, kuntouttava työtoiminta ja työkeskuksen toiminta. Suositellaan yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden sekä uskonnollisten yhteisöjen toimivan samoin.

Kuntayhtymän eri toiminnoissa vähennetään työntekijöiden asiakaskotikäyntejä. Muiden toimintojen muutoksista tiedotetaan tarvittaessa.

Perusturvakuntayhtymä Akselin tiedote 27.3.2020

Kaikkia ei tavoiteta internetillä, joten Akseli tiedottaa postitse toimitettavalla kirjeellä (postitetaan alkuviikosta, viikolla 14) palveluiden muutoksista, neuvontapuhelimesta yms. kaikille 70-vuotta täyttäneille henkilöille.

Lisäksi Akselin nettisivuille kerätään järjestöjen ja vapaaehtoisten, seurakuntien ja yritysten yms tarjoamat asiointipalveluita koskevat tiedot. Ilmoitamme, kun tiedot ovat saatavilla Akselin verkkosivuilla.  Jos jonkun yhdistyksen, järjestön, yrityksen tai muun vastaavan tahon tarjoamat palvelut puuttuvat listalta, ota yhteyttä Minna Kaskiseen, minna.kaskinen@soteakseli.fi

IKÄIHMISTEN NEUVONTAPUHELIN (70-vuotta täyttäneille)

• Puhelin 050 576 0908, arkisin klo 9-15
  • Akseli-alueen ikäihmisille suunnattu neuvontapuhelin on avattu 23.3.2020 koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen aikana. Neuvontapuhelimesta voi tiedustella apua esim. kauppa- ja apteekkiasiointiin liittyen. Numero on tarkoitettu ikäihmisille jotka eivät ole säännöllisten palvelujen piirissä.

AKSELIN ALUEEN INFEKTIOVASTAANOTTO TOIMII MASKUN TERVEYSKESKUKSESSA

• Potilaiden on varattava aika hengitystieinfektiovastaanotolle normaalikäytännön mukaisesti terveyskeskuksen ajanvarausautomaattiin soittamalla 02 447 7500 tai 02 447 7600. Mikäli epäilet koronavirustartuntaa valitse numero 3 koronavirus.
  • Sisäänkäynti kuntoutuksen ovesta, jonne on opasteet.  Muiden asiakkaiden kulku pääovesta ja neuvolan ovesta

NEUVONTAPUHELIMIA AKSELIN ALUEEN LAPSILLE, NUORILLE JA PERHEILLE

• Lasten, nuorten ja perheiden auttava puhelin, arkisin klo 9-15, 02 447 7004
  • Perhesuunnitteluneuvolan neuvontapuhelin nuorille perjantaisin klo 9-11, 044 4357 735