Koronarokotukset viikolla 34

Koronarokotusaikoja voivat varata kaikki 12 vuotta täyttäneet ja sitä vanhemmat Maskun, Mynämäen ja Nousiaisten kuntalaiset.

Ajan voi varata sähköisesti henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla Akselin sivuilta www.soteakseli.fi tai arkisin ma – ke puhelimitse numerosta 02 6510 2114. Puhelinajanvarauksessa käytetään takaisinsoittoa. Jos automaatti ilmoittaa arvioidun soittoajan, voi jäädä odottamaan soittoa terveyskeskuksesta. Onnistuneesta sähköisestä ajanvarauksesta tulee puhelimeen vahvistusviesti.

Lasten ja nuorten rokotukset

Covid-19-rokotteita tarjotaan jatkossa kaikille 12–15-vuotiaille lapsille ja nuorille. Hallitus muutti torstaina 5.8. vapaaehtoisista covid-19-rokotuksista annettua valtioneuvoston asetusta. Asetusmuutos tuli voimaan 9.8.2021.

Alaikäinen voi itse päättää koronarokotteen ottamisesta, jos rokotuksen antava terveydenhuollon ammattilainen katsoo, että hän ikänsä ja kehitystasonsa perusteella kykenee päättämään rokotuksestaan. Lapsen itsenäiselle päätöksenteolle ei ole laissa määritelty ikärajaa, ja siksi asia arvioidaan tapauskohtaisesti.

Jos nuori ei ole kykenevä tai halukas päättämään rokotuksestaan itse, rokottamiseen kysytään suostumusta huoltajilta. Jos nuorella on useampi kuin yksi huoltaja, suostumus tarvitaan kaikilta huoltajilta. Tätä varten pyydämme täyttämään oheisen suostumuslomakkeen ja tulemaan sen kanssa rokotukseen.

Lisää tietoa nuorten koronarokotuksista: Usein kysyttyä lasten ja nuorten koronarokotuksista – Infektiotaudit ja rokotukset – THL

Tehosterokotteen aikaistaminen

Koronarokotuksen toisen annoksen voi saada, kun ensimmäisestä rokotuksesta on kulunut vähintään 8 viikkoa. Rokotusajankohdan aikaistamista voi tiedustella puhelimitse siinä kohtaa, kun kahdeksan viikkoa on kulunut. Ajat annetaan samalle viikolle. Huomioiden kuitenkin se, että ensisijaisena rokotukselle ovat ykkösrokotteen saajat.

Tutustu tarkemmin asiaan perusturvakuntayhtymä Akselin tiedotteesta 20.8.2021.