Muutokset palveluissa 1.1.2022 alkaen – liikuntaan käytettävät sisätilat, yleiset saunat ja niiden välittömässä yhteydessä olevat pukuhuonetilat suljetaan

Varsinais-Suomen koronapandemiaryhmä kokoontui 28.12.2021 ja suositti, että Lounais-Suomen aluehallintovirasto jatkaa yleisötilaisuuksien järjestämisen ja asiakastilojen käytön rajoittamista kahdella viikolla, eli 14.1.2022 asti. Tässä linkki asiaa koskevaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tiedotteeseen.

Lounais-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt 29.12.2021 kaksi uutta koronapäätöstä ajalle 1.1.2022-15.1.2022. Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa kielletään henkilömäärästä riippumatta kaikki yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset sisätiloissa ja ulkotiloissa. Lisäksi aluehallintovirasto määrää suljettaviksi yleisölle avoimet tai rajatun asiakas- tai osallistujapiirin oleskeluun tarkoitetut asiakas-, osallistuja- ja odotustilat, joita käytetään liikunta-, urheilu-, huvi- tai virkistystoimintaan.

Näitä tiloja ovat joukkueurheiluun, ryhmäliikuntaan, kontaktilajien harrastamiseen ja muuhun vastaavaan urheiluun tai liikuntaan käytettävät sisätilat sekä kuntosalit ja muut vastaavat sisäliikuntatilat, yleiset saunat sekä uimahallien, maauimaloiden ja kylpylöiden allastilat sekä niiden välittömässä yhteydessä olevat pukuhuonetilat, tanssipaikat sekä kuorolaulutoimintaan, harrastajateatteriin tai muuhun vastaavaan ryhmäharrastustoimintaan käytettävät tilat huvi- ja teemapuistot, tivolit sekä eläintarhojen sisätilat, sisäleikkipuistot ja sisäleikkipaikat, kauppakeskusten yleiset oleskelutilat pois lukien vähittäiskaupan liiketilat ja palvelujen tarjoamiseen käytettävät tilat sekä kulku niihin. Rajoitukset ovat Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa nyt yhteneväiset.

Päätös tilojen sulkemisesta ei kuitenkaan koske
– vuonna 2004 tai sen jälkeen syntyneiden lasten ja nuorten ohjattua harrastustoimintaa
– ammattiurheilemista
– yksityis- tai perhe-elämän piiriin kuuluvaa toimintaa
– lakisääteisten palvelujen toteuttamista, kuten lääkinnällistä kuntoutusta
– vähittäiskaupan liiketiloja ja palvelujen tarjoamiseen käytettäviä tiloja sekä kulkua niihin.

Yleisötilaisuuksia ja yleisiä kokouksia tai tilojen sulkemista koskevia määräyksiä ei ole mahdollista kiertää edellyttämällä osallistujilta koronapassia.

Nousiaisten johtoryhmä on tarkastellut linjauksiaan ajalle 1.1.2022- 15.1.2022 Lounais-Suomen aluehallintoviraston määräyksen perusteella. Kunnan liikunta- ja virkistystilat (sisäliikuntatilat mm. kuntosali ja liikuntahalli, uintipaikkojen yhteydessä olevat pukuhuonetilat) suljetaan 1.1.2022 alkaen tietyin poikkeuksin. Yleisötilaisuuksia ja yleisiä kokouksia sisä- tai ulkotiloissa ei järjestetä ajalla 1.1.2022-15.1.2022.

Linjauksia tarvittaessa täsmennetään uuden ohjeistuksen perusteella sekä linjauksia kiristetään tarvittaessa tilanteen heikentyessä.

Nousiaisten kunnan linjaukset ovat 1.1.2022 alkaen seuraavat:

Lukion, yläkoulun ja esi-6-luokien kevätlukukausi käynnistyy lähiopetuksena, muutoksista opetusjärjestelyihin tiedotetaan tarkemmin Wilman kautta.

Maskisuositus koskee lukiota ja 1-9.luokkia. Koulukuljetusoppilaiden tulee käyttää kasvomaskia koulukuljetusten aikana, tämä koskee kaikkia vuosiluokkia.

Varhaiskasvatuspalveluiden toiminta jatkuu normaalisti. Yksikkökohtaisista käytännön järjestelyistä tiedotetaan suoraan huoltajia.

Kirjasto palvelee asiakkaita hyvää käsihygieniaa, maskisuositusta ja turvavälejä noudattaen. Kävijämääriä seurataan ja kirjastoon pääsyä voidaan tarvittaessa rajoittaa. Kirjasto suosittelee lähi- ja verkkomaksua.

Koronapassin voi käydä tulostamassa omatoimisesti ja tarvittaessa oman avustajan kanssa kunnan kirjastosta sen aukioloaikoina (Moisiontie 17, 21270 Nousiainen). Kirjaston ajantasaiset aukioloajat löytyvät seuraavasta osoitteesta: https://nousiainen.fi/kirjasto-ja-kulttuuri/kirjasto/. Koronapassi tulostetaan Omakannasta (kanta.fi/omakanta). Kirjautumiseen tarvitaan pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Ilman pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta koronapassia (EU-koronarokotustodistusta) ei ole mahdollista tulostaa.

Nuorisotilan (os. Moisiontie 19) toiminta:
– Aikuisten tilaisuudet: toiminta keskeytetty.
– Iltanuokkari 13-18-vuotiaille: toiminta käynnissä.
– Pikkunuokkari 3-6-luokkalaisille: toiminta käynnissä.

Liikunta- ja virkistystilat (sisäliikuntatilat, kuntosali ja Nouste Areena) ovat suljettu 1.1.2022 – 15.1.2022 väliseksi ajaksi. Päätös tilojen sulkemisesta ei kuitenkaan kosketa seuraavia ryhmiä:
– ammattiurheilemista
– yksityis- tai perhe-elämän piiriin kuuluvaa toimintaa
– lakisääteisten palvelujen toteuttamista, kuten lääkinnällistä kuntoutusta

Uintipaikkojen (Falkinkoski, Valpperi, Pikisaari, Rantapiha) yhteydessä olevat pukuhuonetilat ovat toistaiseksi suljettu 1.1.2022 – 15.1.2022.

Yleiset kokoukset ja yleisötilaisuudet: Sisä- ja ulkotiloissa järjestettävissä tapahtumissa noudatetaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston (AVI) voimassa olevia määräyksiä.  AVI:n sivuilla on vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin.

Kunnanviraston toimipisteiden ovet pidetään suljettuna ja asiakaspalvelua tarjotaan 29.11.2021 alkaen ajanvarauksella sekä sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Suosittelemme sopimaan tapaamisista etukäteen ja yhteystietomme löydät tämän sivun kautta: https://nousiainen.fi/henkilot/

Varsinais-Suomessa suu-nenäsuojusta suositellaan käytettäväksi kaikkialla, jossa ihmiset ovat tekemisissä toistensa kanssa sekä sisä- että ulkotiloissa, kun riittävää etäisyyttä ei pystytä pitämään. Suositus koskee myös rokotettuja henkilöitä. Kouluissa ja oppilaitoksissa suositus on voimassa peruskoulun 1. luokasta lähtien.

Nousiaisissa 30.12.2021