Muutokset palveluissa 13.12.2021 alkaen, alueellinen kokoontumisrajoitus ja maskisuositus tiukentuvat

Varsinais-Suomen koronapandemiaryhmä kokoontui 7.12.2021 ja totesi, että lasten tartunnat ovat lisääntyneet ja ilmaantuvuus alle 12-vuotiailla rokottamattomilla on yli 800. Kouluissa ja oppilaitoksissa maskisuositus muutettiin koskemaan peruskoulua 3. luokasta lähtien, 4. luokan sijaan. Tässä linkki asiaa koskevaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tiedotteeseen.

Lounais-Suomen aluehallintovirasto kieltää Varsinais-Suomen alueella sisätiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset, joihin osallistuu yli 20 henkilöä. Lisäksi asiakas- ja yleisötilojen käyttö on järjestettävä siten, että tiloissa voidaan ehkäistä asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien lähikontaktit ja niistä johtuvat koronatartunnan riskit. Rajoitus on voimassa 10.-31.12.2021. Koronapassi on vaihtoehto yleisötilaisuuksien rajoituksille laissa määritellyissä tiloissaTässä linkki asiaa koskevaan päätökseen.

Tartuntatautilain väliaikainen pykälä 58 c on voimassa koko maassa 31.12.2021 asti. Säädös velvoittaa asiakas- ja yleisötilojen hallinnasta vastaavat toimijat estämään epidemian leviämistä. Heidän tulee huolehtia siitä, että heidän hallinnoimissaan tiloissa

1) osallistujilla on mahdollisuus käsien puhdistamiseen,

2) osallistujille annetaan ohjeet tartuntojen leviämistä estävistä toimista ja

3) tilojen pinnat puhdistetaan tehostetusti.

Lisäksi asiakkaiden ja osallistujien oleskelu tiloissa tulee järjestää sillä tavoin väljästi, kuin se toiminnan erityispiirteet huomioon ottaen on mahdollista. Myös asiakaspaikat tulee sijoittaa riittävän etäälle toisistaan.

Nousiaisten johtoryhmä on tarkastellut linjauksiaan alueellisen ohjausryhmän suositusten pohjalta. Alueellisen maskisuosituksen mukaisesti maskien käyttö koskettaa nykyisellään oppilaita 3.lk alkaen. Tiukentuneen alueellisen kokoontumisrajoituksen johdosta kaikissa sisätiloissa järjestettävissä tilaisuuksissa, joihin odotetaan osallistuvan yli 20 henkilöä tulee kunnan toimesta koronapassivaatimus (EU:n digitaalinen koronatodistus). Mikäli kunnan tiloissa järjestetään muiden toimijoiden tilaisuuksia, niin tilaisuuden järjestäjä päättää koronapassin käytöstä.  Mikäli koronatodistusta vaaditaan tilaisuuteen osallistuvilta, niin siitä tullaan tiedottamaan etukäteen järjestävän tahon toimesta.

Linjauksia tarvittaessa täsmennetään uuden ohjeistuksen perusteella sekä linjauksia kiristetään tarvittaessa tilanteen heikentyessä.

Nousiaisten kunnan linjaukset ovat 13.12.2021 alkaen seuraavat:

Lukion, yläkoulun ja esi-6-luokien syyslukukausi on käynnissä lähiopetuksena, muutoksista opetusjärjestelyihin tiedotetaan tarkemmin Wilman kautta.

Maskisuositus koskee lukiota ja 3-9.luokkia. Myös vuosiluokan 1.-2. oppilaille tarjotaan kunnan toimesta mahdollisuus käyttää kasvomaskia. Koulukuljetusoppilaiden tulee käyttää kasvomaskia koulukuljetusten aikana, tämä koskee kaikkia vuosiluokkia.

Varhaiskasvatuspalveluiden toiminta jatkuu normaalisti. Yksikkökohtaisista käytännön järjestelyistä tiedotetaan suoraan huoltajia.

Kirjasto palvelee asiakkaita hyvää käsihygieniaa, maskisuositusta ja turvavälejä noudattaen. Kävijämääriä seurataan ja kirjastoon pääsyä voidaan tarvittaessa rajoittaa. Kirjasto suosittelee lähi- ja verkkomaksua.

Koronapassin voi käydä tulostamassa omatoimisesti ja tarvittaessa oman avustajan kanssa kunnan kirjastosta sen aukioloaikoina (Moisiontie 17, 21270 Nousiainen). Kirjaston ajantasaiset aukioloajat löytyvät seuraavasta osoitteesta: https://nousiainen.fi/kirjasto-ja-kulttuuri/kirjasto/. Koronapassi tulostetaan Omakannasta (kanta.fi/omakanta). Kirjautumiseen tarvitaan pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Ilman pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta koronapassia (EU-koronarokotustodistusta) ei ole mahdollista tulostaa.

Nuorisotilan (os. Moisiontie 19) toiminta:
– Aikuisten tilaisuudet: toiminta käynnissä.
– Iltanuokkari 13-18-vuotiaille: toiminta käynnissä.
– Pikkunuokkari 3-6-luokkalaisille: toiminta käynnissä.

Aikuiset: Ryhmäliikunta sekä ottelu- ja kilpailutoiminta sisä- ja ulkotiloissa voivat jatkua lähikontakteilla.

Vuonna 2001 syntyneiden tai nuorempien lasten ja nuorten harrastetoiminta voi jatkua ulko- ja sisätiloissa oman ryhmän kesken lähikontakteilla. Lasten ja nuorten ottelu- ja kilpailutoimintaa voidaan järjestää.

Nousiaisten kuntosali on auki (ilman avoimia vuoroja) ja kuntosalin sisätiloihin sallitaan yhtäaikaisesti enintään 20 henkilöä ottaen huomioon turvavälejä ja hygieniatoimenpiteitä koskevat vaatimukset. Kuntosalin asiakkaille on koottu ohjeistus seuraavaan tiedotteeseen: https://nousiainen.fi/tiedote/nousiaisten-kuntosali-avataan-maantantaina-31-5-paivitetty-ohjeistus-kayttajille/

Uintipaikkojen (Falkinkoski, Valpperi, Pikisaari, Rantapiha) yhteydessä olevat pukuhuonetilat ovat auki. Saunominen ja puku- ja pesutilojen käyttö tulee tapahtua ripeästi ja muihin asiakkaisiin etäisyyttä pitäen. Toistaiseksi näihin sisätiloihin sallitaan yhtäaikaisesti enintään 20 henkilöä ottaen huomioon turvavälejä ja hygieniatoimenpiteitä koskevat vaatimukset.

Yleiset kokoukset ja yleisötilaisuudet: Sisä- ja ulkotiloissa järjestettävissä tapahtumissa noudatetaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston (AVI) voimassa olevia määräyksiä. Yleisötilaisuuksien ja yleisten kokousten järjestäjät voivat ottaa käyttöön koronapassin ja näin mahdollistaa passin omaavien henkilöiden osallistumisen tilaisuuksiin ilman aluehallintoviraston määräämiä rajoituksia.  AVI:n sivuilla on vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin.

Maanantaisin ja perjantaisin kunnanviraston toimipisteiden ovet pidetään suljettuna ja asiakaspalvelua tarjotaan 29.11.2021 alkaen ajanvarauksella sekä sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Suositelemme sopimaan tapaamisista etukäteen ja yhteystietomme löydät tämän sivun kautta: https://nousiainen.fi/henkilot/

Varsinais-Suomessa maskia suositellaan käytettäväksi kaikkialla, jossa ihmiset ovat tekemisissä toistensa kanssa sekä sisä- että ulkotiloissa, kun riittävää etäisyyttä ei pystytä pitämään. Suositus koskee myös rokotettuja henkilöitä. Kouluissa ja oppilaitoksissa suositus on voimassa peruskoulun 4. luokasta lähtien.

Nousiaisissa 10.12.2021