Muutokset palveluissa 15.2.2022 alkaen, kokoontumisrajoitukset päättyvät

Varsinais-Suomen koronapandemiaryhmä kokoontui 8.2.2022 ja totesi, että tapausmäärä ja ilmaantuvuus ovat laskeneet Varsinais-Suomessa viime viikosta, johtuen testauksen kohdistamisesta. Varsinais-Suomen koronakoordinaatioryhmä ei tehnyt 8.2.2022 kokouksessaan muutoksia voimassa oleviin suosituksiin. Laaja etätyösuositus jatkuu toistaiseksi, samoin laaja maskisuositus. Tässä linkki asiaa koskevaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tiedotteeseen.

Lounais-Suomen aluehallintoviraston päätöksellä kaikki yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset ovat jälleen mahdollisia Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa 15.2.2022 alkaen. Asiakkaille ja osallistujille tarkoitetuissa tiloissa toiminta on kuitenkin edelleen kyettävä järjestämään siten, että osallistujien välisen lähikontaktin aiheuttamaa tartunnan riskiä voidaan ehkäistä.

Yleisölle avoimissa tai rajatun osallistujapiirin oleskeluun tarkoitetuissa sisä- ja ulkotiloissa pitää toiminta jatkossakin järjestää niin, että lähikontaktin aiheuttama tartuntariski on mahdollisimman pieni. Tämän velvoitteen voi toteuttaa esimerkiksi rajaamalla osallistujamäärää tai osallistujien liikkumista tilassa, sijoittelemalla osallistujien paikat aiempaa väljemmin, edellyttämällä kasvomaskin käyttöä tai tehostamalla ilmanvaihtoa

Nousiaisten johtoryhmä on tarkastellut linjauksiaan ajalle 15.2.2022- 28.2.2022 Lounais-Suomen aluehallintoviraston määräyksen perusteella. Määräys mahdollistaa kaikki yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset. Kokoontumisrajoitusten purkamisen myötä tartuntojen välttämisessä korostuu toimijoiden vastuu järjestää tapahtumat terveysturvallisesti eri tiloissa. Yleisölle avoimissa tai rajatun osallistujapiirin oleskeluun tarkoitetuissa sisä- ja ulkotiloissa toiminta järjestetään niin, että lähikontaktin aiheuttama tartuntariski on mahdollisimman pieni.

Linjauksia tarvittaessa täsmennetään uuden ohjeistuksen perusteella sekä linjauksia kiristetään tarvittaessa tilanteen heikentyessä.

Nousiaisten kunnan linjaukset ovat 15.2.2022 alkaen seuraavat:

Lukion, yläkoulun ja esi-6-luokien kevätlukukausi on käynnissä lähiopetuksena, muutoksista opetusjärjestelyihin tiedotetaan tarkemmin Wilman kautta.

Maskisuositus koskee lukiota ja 1-9.luokkia. Koulukuljetusoppilaiden tulee käyttää kasvomaskia koulukuljetusten aikana, tämä koskee kaikkia vuosiluokkia.

Varhaiskasvatuspalveluiden toiminta jatkuu normaalisti. Yksikkökohtaisista käytännön järjestelyistä tiedotetaan suoraan huoltajia.

Kirjasto palvelee asiakkaita hyvää käsihygieniaa, maskisuositusta ja turvavälejä noudattaen. Kävijämääriä seurataan ja kirjastoon pääsyä voidaan tarvittaessa rajoittaa. Kirjasto suosittelee lähi- ja verkkomaksua.

Koronapassin voi käydä tulostamassa omatoimisesti ja tarvittaessa oman avustajan kanssa kunnan kirjastosta sen aukioloaikoina (Moisiontie 17, 21270 Nousiainen). Kirjaston ajantasaiset aukioloajat löytyvät seuraavasta osoitteesta: https://nousiainen.fi/kirjasto-ja-kulttuuri/kirjasto/. Koronapassi tulostetaan Omakannasta (kanta.fi/omakanta). Kirjautumiseen tarvitaan pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Ilman pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta koronapassia (EU-koronarokotustodistusta) ei ole mahdollista tulostaa.

Nuorisotilan (os. Moisiontie 19) toiminta:
– Aikuisten tilaisuudet: toiminta käynnissä.
– Iltanuokkari 13-18-vuotiaille: toiminta käynnissä.
– Pikkunuokkari 3-6-luokkalaisille: toiminta käynnissä.

Nousiaisten liikuntahalli (Nouste Areena) ja koulujen liikuntasalit ovat auki.

Nousiaisten kuntosali on auki (ilman avoimia vuoroja) ja kuntosalin sisätiloihin sallitaan yhtäaikaisesti enintään 20 henkilöä ottaen huomioon turvavälejä ja hygieniatoimenpiteitä koskevat vaatimukset. Kuntosalin asiakkaille on koottu ohjeistus seuraavaan tiedotteeseen.

Uintipaikkojen (Falkinkoski, Valpperi, Pikisaari, Rantapiha) yhteydessä olevat yleiset saunat ja pukuhuonetilat ovat auki. Saunominen ja puku- ja pesutilojen käyttö tulee tapahtua ripeästi ja muihin asiakkaisiin etäisyyttä pitäen. Toistaiseksi näihin sisätiloihin sallitaan yhtäaikaisesti enintään 10 henkilöä ottaen huomioon turvavälejä ja hygieniatoimenpiteitä koskevat vaatimukset.

Yleiset kokoukset ja yleisötilaisuudet: Sisä- ja ulkotiloissa järjestettävissä tapahtumissa noudatetaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston (AVI) voimassa olevia määräyksiä. AVI:n sivuilla on vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin.

Kunnanviraston toimipisteiden ovet pidetään suljettuna ja asiakaspalvelua tarjotaan ajanvarauksella sekä sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Suosittelemme sopimaan tapaamisista etukäteen ja yhteystietomme löydät tämän sivun kautta: https://nousiainen.fi/henkilot/

Varsinais-Suomessa suu-nenäsuojusta suositellaan käytettäväksi kaikkialla, jossa ihmiset ovat tekemisissä toistensa kanssa sekä sisä- että ulkotiloissa, kun riittävää etäisyyttä ei pystytä pitämään. Suositus koskee myös rokotettuja henkilöitä. Kouluissa ja oppilaitoksissa suositus on voimassa peruskoulun 1. luokasta lähtien.

Nousiaisissa 14.2.2022