Muutokset palveluissa 21.12.2021 alkaen, alueellinen kokoontumisrajoitus ja maskisuositus tiukentuvat

Varsinais-Suomen koronapandemiaryhmä kokoontui 19.12.2021 ja totesi, että koronatilanne on Varsinais-Suomessa edelleen heikentynyt. Varsinais-Suomessa suositellaan useita erilaisia rajoitustoimia koronan omikronmuunnoksen aiheuttaman uhkan vuoksi. Varsinais-Suomen koronakoordinaatioryhmä piti heikentyneen tilanteen vuoksi ylimääräisen kokouksen sunnuntai-iltana 19. joulukuuta. Tässä linkki asiaa koskevaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tiedotteeseen.

Lounais-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt 20.12.2021 kaksi uutta koronapäätöstä ajalle 22.-31.12.2021. Ensimmäinen päätös kieltää sisätiloissa ja ulkotiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset Varsinais-Suomen alueella lyhytaikaisesti. Lisäksi suljetaan asiakas- ja yleisötilat tanssi-, kuoro- ja harrastajateatteritilojen sekä kauppakeskusten yleisten tilojen osalta. Toisella päätöksellä aluehallintovirasto jatkaa muille yleisille tiloille asettamiaan terveysturvallisuusvaatimuksia. Tämä päätös kumoaa 22.12.2021 alkaen Lounais-Suomen aluehallintoviraston tartuntatautilain 58 §:n ja 58 d § mukaisen määräyksen LSAVI/13783/2021/ 15.11.2021 mukaisista rajoituksista Varsinais-Suomessa.

Tartuntatautilain väliaikainen pykälä 58 c on voimassa koko maassa 31.12.2021 asti. Säädös velvoittaa asiakas- ja yleisötilojen hallinnasta vastaavat toimijat estämään epidemian leviämistä. Heidän tulee huolehtia siitä, että heidän hallinnoimissaan tiloissa

1) osallistujilla on mahdollisuus käsien puhdistamiseen,

2) osallistujille annetaan ohjeet tartuntojen leviämistä estävistä toimista ja

3) tilojen pinnat puhdistetaan tehostetusti.

Lisäksi asiakkaiden ja osallistujien oleskelu tiloissa tulee järjestää sillä tavoin väljästi, kuin se toiminnan erityispiirteet huomioon ottaen on mahdollista. Myös asiakaspaikat tulee sijoittaa riittävän etäälle toisistaan.

Nousiaisten johtoryhmä on tarkastellut linjauksiaan alueellisen ohjausryhmän suositusten pohjalta. Alueellisen maskisuosituksen mukaisesti maskien käyttö koskettaa nykyisellään oppilaita 1.lk alkaen. Kunnan toiminnassa ja kunnan omistamissa tiloissa huomioidaan se, että Lounais-Suomen aluehallintovirasto on kieltänyt tartuntatautilain 58 §:n 1 momentin nojalla Varsinais-Suomen maakunnan kuntien alueilla sisä- ja ulkotiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset ajalla 22.-31.12.2021. Aluehallintoviraston määräykset yleisötilaisuuksien rajoituksista eivät koske liikuntatilojen tavanomaista toimintaa. Rajoitukset kuitenkin koskevat liikuntatiloissa mahdollisesti järjestettäviä tilaisuuksia ja tapahtumia.

Linjauksia tarvittaessa täsmennetään uuden ohjeistuksen perusteella sekä linjauksia kiristetään tarvittaessa tilanteen heikentyessä.

Nousiaisten kunnan linjaukset ovat 21.12.2021 alkaen seuraavat:

Lukion, yläkoulun ja esi-6-luokien syyslukukausi on käynnissä lähiopetuksena, muutoksista opetusjärjestelyihin tiedotetaan tarkemmin Wilman kautta.

Maskisuositus koskee lukiota ja 1-9.luokkia. Koulukuljetusoppilaiden tulee käyttää kasvomaskia koulukuljetusten aikana, tämä koskee kaikkia vuosiluokkia.

Varhaiskasvatuspalveluiden toiminta jatkuu normaalisti. Yksikkökohtaisista käytännön järjestelyistä tiedotetaan suoraan huoltajia.

Kirjasto palvelee asiakkaita hyvää käsihygieniaa, maskisuositusta ja turvavälejä noudattaen. Kävijämääriä seurataan ja kirjastoon pääsyä voidaan tarvittaessa rajoittaa. Kirjasto suosittelee lähi- ja verkkomaksua.

Koronapassin voi käydä tulostamassa omatoimisesti ja tarvittaessa oman avustajan kanssa kunnan kirjastosta sen aukioloaikoina (Moisiontie 17, 21270 Nousiainen). Kirjaston ajantasaiset aukioloajat löytyvät seuraavasta osoitteesta: https://nousiainen.fi/kirjasto-ja-kulttuuri/kirjasto/. Koronapassi tulostetaan Omakannasta (kanta.fi/omakanta). Kirjautumiseen tarvitaan pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Ilman pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta koronapassia (EU-koronarokotustodistusta) ei ole mahdollista tulostaa.

Nuorisotilan (os. Moisiontie 19) toiminta:
– Aikuisten tilaisuudet: toiminta käynnissä.
– Iltanuokkari 13-18-vuotiaille: toiminta käynnissä.
– Pikkunuokkari 3-6-luokkalaisille: toiminta käynnissä.

Aikuiset: Ryhmäliikunta sekä ottelu- ja kilpailutoiminta sisä- ja ulkotiloissa voivat jatkua lähikontakteilla.

Vuonna 2001 syntyneiden tai nuorempien lasten ja nuorten harrastetoiminta voi jatkua ulko- ja sisätiloissa oman ryhmän kesken lähikontakteilla. Lasten ja nuorten ottelu- ja kilpailutoimintaa voidaan järjestää.

Nousiaisten kuntosali on auki (ilman avoimia vuoroja) ja kuntosalin sisätiloihin sallitaan yhtäaikaisesti enintään 20 henkilöä ottaen huomioon turvavälejä ja hygieniatoimenpiteitä koskevat vaatimukset. Kuntosalin asiakkaille on koottu ohjeistus seuraavaan tiedotteeseen: https://nousiainen.fi/tiedote/nousiaisten-kuntosali-avataan-maantantaina-31-5-paivitetty-ohjeistus-kayttajille/

Uintipaikkojen (Falkinkoski, Valpperi, Pikisaari, Rantapiha) yhteydessä olevat pukuhuonetilat ovat auki. Saunominen ja puku- ja pesutilojen käyttö tulee tapahtua ripeästi ja muihin asiakkaisiin etäisyyttä pitäen. Toistaiseksi näihin sisätiloihin sallitaan yhtäaikaisesti enintään 20 henkilöä ottaen huomioon turvavälejä ja hygieniatoimenpiteitä koskevat vaatimukset.

Yleiset kokoukset ja yleisötilaisuudet: Sisä- ja ulkotiloissa järjestettävissä tapahtumissa noudatetaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston (AVI) voimassa olevia määräyksiä.  AVI:n sivuilla on vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin.

Kunnanviraston toimipisteiden ovet pidetään suljettuna ja asiakaspalvelua tarjotaan 29.11.2021 alkaen ajanvarauksella sekä sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Suositelemme sopimaan tapaamisista etukäteen ja yhteystietomme löydät tämän sivun kautta: https://nousiainen.fi/henkilot/

Varsinais-Suomessa suu-nenäsuojusta suositellaan käytettäväksi kaikkialla, jossa ihmiset ovat tekemisissä toistensa kanssa sekä sisä- että ulkotiloissa, kun riittävää etäisyyttä ei pystytä pitämään. Suositus koskee myös rokotettuja henkilöitä. Kouluissa ja oppilaitoksissa suositus on voimassa peruskoulun 1. luokasta lähtien.

Nousiaisissa 21.12.2021