Muutokset palveluissa 21.6 – 27.6, kevennyksiä perustasolle siirtymisen johdosta

Varsinais-Suomen koronapandemiaryhmä kokoontui 15.6 ja päätti alueen siirtymisestä kiihtymisvaiheesta perustasolle 16.6. alkaen. Koronatilanne on pysynyt rauhallisena ja kaikki perustason edellytykset täyttyvät. Tässä linkki asiaa koskevaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tiedotteeseen: https://www.vsshp.fi/fi/sairaanhoitopiiri/media-tiedotteet-viestinta/tiedotteet/Sivut/Varsinais-Suomi-siirtyy-perustasolle-keskiviikkona.aspx

Lounais-Suomen aluehallintovirasto (AVI) on tehnyt 15.6 päätöksen, jolla se on kumonnut 4.6 Varsinais-Suomeen antamansa päätöksen kokoontumisrajoituksista ja vapauttanut yleisötilaisuuksien ja yleisten kokousten osallistujamäärät Varsinais-Suomessa. Maakunta on siirtynyt koronavirusepidemian perustasolle, joten alueen kunnissa voi 16.6. alkaen järjestää sisätiloissa ja ulkotiloissa tilaisuuksia ja tapahtumia ilman henkilömäärärajoituksia. Tapahtumajärjestäjien on yhä noudatettava tartuntatautilain 58 c pykälän mukaisia hygieniamääräyksiä, jotka ovat voimassa vuoden loppuun. Vaikka metrimääräisiä turvaetäisyyksiä tai yhteen kokoontuneiden ihmisten maksimimäärää ei ole enää rajoitettu, on perustason alueella edelleen huolehdittava tapahtumien terveysturvallisuudesta. Tarkemmat tiedot ja ohjeistukset asiasta löydät AVI:n tiedotteesta.

Nousiaisten johtoryhmä on päivittänyt linjauksiaan ajalle 21.6. – 27.6.2021 alueellisen ohjausryhmän suositusten pohjalta. Muutoksena aikuisten ryhmäliikunta sekä ottelu- ja kilpailutoiminta sisä- ja ulkotiloissa voivat jatkua lähikontakteilla.

Linjauksia tarvittaessa täsmennetään uuden ohjeistuksen perusteella sekä linjauksia kiristetään tarvittaessa tilanteen heikentyessä.

Nousiaisten kunnan linjaukset ajalle 21.6. -27.6.2021 ovat seuraavat:

Lukion, yläkoulun ja esi-6-luokien kevätlukukausi 2021 on päättynyt 5.6.2021.  Syyslukukausi käynnistyy 12.8 ja syyslukukautta koskeviin linjauksiin palataan erikseen elokuun alussa.

Varhaiskasvatuspalveluiden toiminta jatkuu normaalisti. Yksikkökohtaisista käytännön järjestelyistä tiedotetaan suoraan huoltajia.

Kirjaston tilat (galleria, lehtienlukupöydät, muut oleskelu- ja lukupaikat) ovat auki ottaen huomioon turvavälejä ja hygieniatoimenpiteitä koskevat vaatimukset. Asiakastietokoneiden käyttö ja tulostaminen/skannaaminen on mahdollista. Maskia tulee käyttää kirjastossa asioidessa ja lisäksi noudattaa yleisiä hygienia- ja turvallisuusohjeita. Kävijämääriä seurataan ja kirjastoon pääsyä voidaan tarvittaessa rajoittaa. Kirjasto suosittelee lähi- ja verkkomaksua.

Nuorisotilan (os. Moisiontie 19) toiminta:
– Aikuisten tilaisuudet: kesätauolla, toiminnan jatkumisesta tiedotetaan erikseen.
– Iltanuokkari 13-18-vuotiaille: kesätauolla, toiminnan jatkumisesta tiedotetaan erikseen.
– Pikkunuokkari 3-6-luokkalaisille: kesätauolla, toiminnan jatkumisesta tiedotetaan erikseen.

Aikuiset: Ryhmäliikunta sekä ottelu- ja kilpailutoiminta sisä- ja ulkotiloissa voivat jatkua lähikontakteilla.

Vuonna 2001 syntyneiden tai nuorempien lasten ja nuorten harrastetoiminta voi jatkua ulko- ja sisätiloissa oman ryhmän kesken lähikontakteilla. Lasten ja nuorten ottelu- ja kilpailutoimintaa voidaan järjestää.

Nousiaisten kuntosali on auki (ilman avoimia vuoroja) ja kuntosalin sisätiloihin sallitaan yhtäaikaisesti enintään 30 henkilöä ottaen huomioon turvavälejä ja hygieniatoimenpiteitä koskevat vaatimukset. Kuntosalin asiakkaille on koottu ohjeistus seuraavaan tiedotteeseen: https://nousiainen.fi/tiedote/nousiaisten-kuntosali-avataan-maantantaina-31-5-paivitetty-ohjeistus-kayttajille/

Uintipaikkojen (Falkinkoski, Valpperi, Pikisaari, Rantapiha) yhteydessä olevat pukuhuonetilat ovat auki. Saunominen ja puku- ja pesutilojen käyttö tulee tapahtua ripeästi ja muihin asiakkaisiin etäisyyttä pitäen. Toistaiseksi näihin sisätiloihin sallitaan yhtäaikaisesti enintään 10 henkilöä ottaen huomioon turvavälejä ja hygieniatoimenpiteitä koskevat vaatimukset.

Yleisötilaisuudet: Sisä- ja ulkotiloissa järjestettävissä tapahtumissa noudatetaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston (AVI) voimassa olevia määräyksiä. Yksityistilaisuuksia suositellaan järjestämään terveysturvallisesti. Yksityistilaisuuksia koskevia henkilömäärärajoituksia ei ole voimassa.

Kunnanvirasto palvelee edelleen asiakkaita puhelimitse, sähköpostitse sekä ajanvarauksella. Kunnan henkilökunta käyttää sisätiloissa asiakaspalvelutilanteissa kasvomaskia/visiiriä. Kunnanviraston lomat on perinteiseen tapaan keskitetty heinäkuulle, jolloin kesäsulku on voimassa ajalla 5.7 – 30.7.2021.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella voimassa on edelleen maskisuositus THL:n suositusten mukaan, lue tarkemmat suositukset Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin verkkosivuilta. Etätyösuositus pysyy toistaiseksi voimassa noudattaen kansallisia linjauksia.

Turun seudun joukkoliikenteessä, Fölissä ja Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksen (ELY) ostamassa joukkoliikenteessä on voimassa maskipakko. Koronakoordinaatioryhmä on suosittanut, että kaikki kunnat noudattaisivat alueensa joukkoliikenteessä sekä koulukuljetuksissa maskipakkoa.

Nousiaisissa 16.6.2021

Varsinais-Suomi siirtyy perustasolle keskiviikkona

Varsinais-Suomen koronakoordinaatioryhmä kokoontui 15.6.2021 ja päätti alueen siirtymisestä kiihtymisvaiheesta perustasolle huomisesta 16.6. alkaen. Koronatilanne on pysynyt rauhallisena ja kaikki perustason edellytykset täyttyvät.

– Tämä on poikkeuksellisen iloinen hetki, kun voimme todeta alueemme siirtyvän lievimpään tasoon, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Mikko Pietilä sanoo.

Niin sanottuja nollapäiviä, ilman yhtäkään positiivista koronatestitulosta, on ollut kesän alussa jo kaksi: 6. ja 13. kesäkuuta. Maanantaina 14. kesäkuuta todettiin kaksi positiivista koronatestitulosta Varsinais-Suomessa.

Tuorein 14 vuorokauden ilmaantuvuus 100 000 asukasta kohti on Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä 18,6. Viikko sitten ilmaantuvuus oli 18,4. Eli ilmaantuvuus on pysynyt matalana.

– Tämä on erittäin matala ja hyvä taso. Voi olla, että jäämme tälle tasolle pitkäksikin aikaa, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava ylilääkäri Esa Rintala arvioi.

Lievissä oireissa vielä tärkeätä mennä testiin

Väestö hakeutuu vielä hyvin testeihin ja testausmäärät ovat pysyneet korkealla. Positiivisten testien osuus on nyt 0,7 prosenttia, kun se viime viikolla oli 0,6 prosenttia.

– Edelleenkin testeihin hakeutuminen on tärkeää, vaikka epidemiatilanne on rauhallinen. Esimerkiksi Britanniassa ollaan huomattu koronan oirekuvan muuttuminen. Tämän oirekuvan muuttuminen voi edesauttaa varianttien leviämistä, jos lievissä oireissa ei mennä testiin. Eli pitäisi mennä testiin myös lievissä oireissa, kun aikaisemmin ajateltiin, että korona on vaikeampikin infektio, Esa Rintala sanoo.

Suurin osa tartunnoista tulee Varsinais-Suomeen ulkomailta. Jos lasketaan Varsinais-Suomen ilmaantuvuus kahden viikon ajalta ilman ulkomaan tartuntoja, se olisi vain 6,3.

Suositukset perustasolle

Koronakoordinaatioryhmä teki pieniä muutoksia ja helpotuksia suosituksiin:

• Etätyösuositus pysyy toistaiseksi voimassa, ja siinä noudatetaan myös jatkossa kansallisia linjauksia.
  • Kasvomaskisuositusta on muutettu vähän, mutta edelleen suositellaan maskia esim. julkisissa tiloissa ja joukkoliikenteessä. Lue tarkemmat suositukset Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin verkkosivuilta.
  • Yleisötilaisuuksista Lounais-Suomen aluehallintovirasto antaa uuden päätöksen, joka tulee voimaan 16.6.
  • Yksityistilaisuuksia suositellaan järjestämään terveysturvallisesti. Yksityistilaisuuksia koskevia henkilömäärärajoituksia ei ole voimassa.
  • Lähikontaktien välttäminen aikuisten ottelu- ja kilpailutoiminnassa poistuu huomisesta lähtien. Julkisissa tiloissa koronakoordinaatioryhmä suosittelee kuitenkin lähikontaktien välttämistä edelleen.
  • Kuorolaulua ei myöskään enää kielletä.