Muutokset palveluissa ajalla 26.4.-2.5.2021, alle 20-vuotiaiden ryhmäliikunta sisätiloissa sallitaan ilman lähikontaktia

Varsinais-Suomen koronapandemiaryhmä kokoontui 20.4. ja antoi suosituksen, että vuonna 2001 syntyneillä ja nuoremmilla ryhmäliikunta ulkona ja sisällä oman ryhmän kesken sallitaan, mutta lähikontaktia sisältävät harjoitteet sisäliikuntatiloissa eivät ole sallittuja. Uusi linjaus tulee voimaan maanantaista 26.4. alkaen. Lisäksi aikuisten ryhmäliikunta ulkotiloissa sallitaan ilman lähikontakteja 26.4. alkaen, kuitenkin huomioiden kuuden hengen edelleen voimassa oleva kokoontumisraja. Tässä linkki asiaa koskevaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tiedotteeseen: https://www.vsshp.fi/fi/sairaanhoitopiiri/media-tiedotteet-viestinta/tiedotteet/Sivut/Alle-20-vuotiaat-saavat-harrastaa-sisatiloissa-ilman-lahikontaktia-maanantaista-lahtien.aspx

Lounais-Suomen aluehallintovirasto on jatkanut alueensa kokoontumisrajoituksia Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa ajalla 27.4.-14.5.2021. Korkeintaan kuuden (6) henkilön yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset ovat sallittuja edellyttäen, että niiden terveysturvallisuus voidaan varmistaa. Linkki Lounais-Suomen aluehallintoviraston päätökseen.

Nousiaisten johtoryhmä on päivittänyt linjauksiaan ajalle 26.4 – 2.5.2021 alueellisen ohjausryhmän suositusten pohjalta. Muutoksia tulee alle 20-vuotiaiden ryhmäharrastustoimintaan, nuorisopalveluihin, aikuisten ryhmäliikuntaan ulkotiloissa ja alakoululaisten maskisuositukseen. Vuosiluokan 3. ja 4. oppilailta poistuu maskisuositus.

Linjauksia tarvittaessa täsmennetään uuden ohjeistuksen perusteella sekä linjauksia kiristetään tarvittaessa tilanteen heikentyessä.

Nousiaisten kunnan linjaukset ajalle 26.4. -2.5.2021 ovat seuraavat:

Lukio jatkaa lähiopetuksessa. Opetusjärjestelyistä tiedotetaan tarkemmin Wilman kautta.

Vuosiluokat 7-9 jatkavat lähiopetuksessa. Opetusjärjestelyistä tiedotetaan tarkemmin Wilman kautta.

Esi-6-luokilla kaikki peruskoulut jatkavat edelleen lähiopetuksessa.

Maskisuositus koskee lukiota ja 5-9.luokkia. Vuosiluokan 1. -4. oppilaille tarjotaan kunnan toimesta mahdollisuus käyttää kasvomaskia.

Koulukuljetusoppilaiden tulee käyttää kasvomaskia koulukuljetusten aikana, tämä koskee kaikkia vuosiluokkia.

Kirjaston aukioloajat säilyvät ennallaan, huomioiden 10 henkilön enimmäismäärä. Asiasta on ilmoitus myös kirjaston ovessa ja kirjastoon otetaan sisään vain 10 henkilöä kerrallaan. Pikainen asiointi eli palauttaminen, varausten nouto ja lainaus ovat mahdollisia, suositus max. 15 minuuttia kerrallaan. Asiakastietokoneen välttämätön nopea käyttö ja tulostaminen ovat mahdollisia. Galleria, lehtienlukupöydät ja muut oleskelu– jalukupaikat eivät ole käytössä. Kirjastoon ei voi tulla lukemaan sanomalehtiä, opiskelemaan tai oleskelemaan. Suositellaan lähi- ja verkkomaksua. Koululaisryhmiä ei oteta vastaan aikavälillä 26.4.-2.5.2021.

Nuorisotilan (os. Moisiontie 19) toimintaa muutetaan seuraavasti:
– Aikuisten tilaisuudet on keskeytetty 2.5.2021 asti
– Iltanuokkari 13-18-vuotiaille: toiminta jatkuu normaalisti (huomioidaan turvavälit ja THL:n ohjeistukset sekä 10 henkilön enimmäismäärä)
– Pikkunuokkari 3-6-luokkalaisille: toiminta jatkuu normaalisti (huomioidaan turvavälit ja THL:n ohjeistukset sekä 10 henkilön enimmäismäärä)

Kaikki aikuisten sisätiloissa tapahtuva ryhmäharrastustoiminta pidetään keskeytettynä 2.5.2021 saakka. Ulkoliikuntapaikat pidetään avoinna omaehtoista liikkumista varten. Suosittelemme kuntalaisille ulkoliikuntaa, huomioiden turvavälit ja aluehallintoviraston kokoontumisrajoituksen (6 henkilöä).

12-20-vuotiaat: vuonna 2001 syntyneillä ja nuoremmilla ryhmäliikunta ulkona ja sisällä oman ryhmän kesken sallitaan, mutta lähikontaktia sisältävät harjoitteet sisäliikuntatiloissa eivät ole sallittuja.

Alle 12 vuotiaat: Ryhmäliikunta ulko- ja sisätiloissa sallittu, mutta lähikontaktia sisältävät harjoitteet sisäliikuntatiloissa eivät ole sallittuja.

Kilpailuja tai esiintymisiä ei tule järjestää. Ohje lasten ja nuorten harrastustoiminnan järjestämisestä (OKM ja THL). Kunnan sisäliikuntatilat ovat käytettävissä 2.5.2021 asti vain vuonna 2001 tai sen jälkeen syntyneiden harrastustoimintaan sekä lakisääteisten palvelujen toteuttamiseen.

Nousiaisten kuntosalin toiminta pidetään edelleen keskeytettynä ja uintitilojen yhteydessä olevat pukuhuonetilat pidetään myös edelleen keskeytettynä. Näiden tilojen avaamista tarkastellaan viikoittain.

Yleisötilaisuudet: Sisä- ja ulkotiloissa järjestettävissä tapahtumissa noudatetaan korkeintaan 6 henkilön osallistumissuositusta. Suositus ei koske kunnallisia toimielimiä.

Kunnanvirasto palvelee edelleen asiakkaita puhelimitse, sähköpostitse sekä ajanvarauksella. Kunnan henkilökunta käyttää asiakaspalvelutilanteissa kasvomaskia/visiiriä.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella voimassa on edelleen maksimaalinen maskisuositus ja maksimaalinen etätyösuositus.

Turun seudun joukkoliikenteessä, Fölissä ja Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksen (ELY) ostamassa joukkoliikenteessä on voimassa maskipakko. Koronakoordinaatioryhmä suosittaa, että kaikki kunnat noudattaisivat alueensa joukkoliikenteessä sekä koulukuljetuksissa maskipakkoa.

Nousiaisissa 21.4.2021

Alle 20-vuotiaat saavat harrastaa sisätiloissa ilman lähikontaktia maanantaista lähtien

Varsinais-Suomen koronakoordinaatioryhmä keventää rajoituksia maltillisesti, alkaen lapsista ja nuorista. Myös aikuiset saavat harrastaa ulkona ensi viikosta alkaen, mutta vain kuuden hengen ryhmissä.

Tilanne koronatartunnoissa on parantunut Varsinais-Suomessa. Tuorein 14 vuorokauden ilmaantuvuus 100 000 asukasta kohti on Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä 114,7. Viikko sitten ilmaantuvuus oli 136,1.

Positiivisten testien osuus on 3,9 prosenttia. Se oli viime viikolla 4,5 prosenttia.

– Vaikka olemme edelleen varsin korkealla ilmaantuvuustasolla, olemme tulleet alas oikeaan suuntaan. Kiitos siitä kuuluu koko alueemme väestölle. Jatkuva kehitys parempaan päin ei kuitenkaan ole satavarmaa, sanoo Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Mikko Pietilä.

Tämän takia rajoituksia kevennetään edelleen hyvin maltillisesti, alkaen lapsista ja nuorista.

Vuonna 2001 syntyneillä ja nuoremmilla ryhmäliikunta ulkona ja sisällä oman ryhmän kesken sallitaan, mutta lähikontaktia sisältävät harjoitteet sisäliikuntatiloissa eivät ole sallittuja. Uusi linjaus tulee voimaan maanantaista 26.4. alkaen.

Vaikka sisätiloissa saadaan harrastaa, pitäisi muistaa, että koronavirustartunta voi helposti tarttua esimerkiksi pukuhuoneissa, kun ollaan lähellä toisia. Pukuhuoneiden käyttöä tulisi siis välttää.

Lasten ja nuorten kilpailu- ja ottelutoiminta on tauolla ainakin 15.5. asti. Tämän jälkeen epidemiatilanteen salliessa suunnitellaan myös tämän toiminnan sallimista.

Aikuiset saavat harrastaa ulkona

Aikuisten ryhmäliikunta ulkotiloissa sallitaan ilman lähikontakteja 26.4. alkaen, kuitenkin huomioiden kuuden hengen edelleen voimassa oleva kokoontumisraja.

Uimahalleja voidaan avata 26.4. alkaen rajatun asiakasmäärän käyttöön ottaen huomioon tartuntatautilain 58d §:n vaatimukset.

– Uimahalleissa täytyy muistaa, että altaassa, suihkussa ja saunassa ei voi käyttää maskia ja siitä johtuen täytyy noudattaa erityistä varovaisuutta, esimerkiksi turvavälien pitämisessä, sanoo Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava ylilääkäri Esa Rintala.

Herkästi testiin

Vaikka tartunnat ovat vähentyneet Varsinais-Suomessa olemme kuitenkin vielä leviämisvaiheessa.

– Testiin on syytä hakeutua hyvin herkästi ja nopeasti, eikä tulkittaisi heti oireita allergiaan liittyviksi, muistuttaa Turun kaupungin tartuntataudeista vastaava ylilääkäri Jutta Peltoniemi.

Yhteenveto ryhmäharrastusten suosituksista 26.4.2021 alkaen

​Ryhmäharrastus sisätilassa ​Ryhmäharrastus ulkotilassa
​Aikuiset (v. 2000 syntyneet ja vanhemmat), ilman kontakteja Kielletty Sallittu
​Aikuiset (v. 2000 syntyneet ja vanhemmat), kontaktit sallittuja Kielletty Kielletty