Muutokset palveluissa 28.6 – 8.8.2021, kansallinen etätyösuositus ei ole enää voimassa perustasolla

Varsinais-Suomen koronapandemiaryhmä kokoontui 22.6 ja totesi, että kansallinen etätyösuositus ei ole enää voimassa perustasolla ja työnantaja kuitenkin viime kädessä päättää etätyön tekemisestä. Koronakoordinaatioryhmä ei tehnyt muita muutoksia rajoituksiin tai suosituksiin tiistain 22.6. kokouksessa. Tässä linkki asiaa koskevaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tiedotteeseen: https://www.vsshp.fi/fi/sairaanhoitopiiri/media-tiedotteet-viestinta/tiedotteet/Sivut/Varsinais-Suomi-siirtyy-perustasolle-keskiviikkona.aspx

Nousiaisten johtoryhmä on päivittänyt linjauksiaan ajalle 28.6. – 8.8.2021. Valtakunnallisen etätyösuosituksen tarkastelun ja kohentuneen koronavirustilanteen johdosta on tarkoitus palata elokuun alussa kunnanviraston toimipisteiden aukioloajoissa ns. normaaliin arkeen. Kesäsulun 5.7 – 1.8.2021 jälkeen kunnanvirastojen toimipisteet ovat auki 2.8.2021 alkaen seuraavasti:

• Kunnantalo (hallinto- ja talousosasto sekä sivistysosasto) sijaitsee osoitteessa Moisiontie 19 ja on avoinna arkisin klo 9-15.
  • Tekninen toimisto sijaitsee osoitteessa Nummentie 5 ja on avoinna tiistaista torstaihin klo 9-15.

Kohentuneen koronavirustilanteen johdosta kesä-heinäkuussa alueellisen ohjausryhmän on tarkoitus kokoontua harvemmin (arviolta kahden viikon välein) ja kuntayhtymän koronapandemiajohtoryhmän on tarkoitus kokoontua seuraavan kerran 5.8, jolloin linjataan erityisesti koulujen syyslukukautta koskevia asioita valtakunnallisen/alueellisen ohjeistuksen ja vallitsevan koronavirustilanteen perusteella. Kunnan viikottaisista tiedotteista luovutaan heinäkuun ajalta ja tarvittaessa tiedotetaan, mikäli uusi ohjeitus tai muuttunut tilanne näin edellyttää.

Nousiaisten kunnan linjaukset ajalle 28.6. -8.8.2021 ovat seuraavat:

Lukion, yläkoulun ja esi-6-luokien kevätlukukausi 2021 on päättynyt 5.6.2021.  Syyslukukausi käynnistyy 12.8 ja syyslukukautta koskeviin linjauksiin palataan erikseen elokuun alussa.

Varhaiskasvatuspalveluiden toiminta jatkuu normaalisti. Yksikkökohtaisista käytännön järjestelyistä tiedotetaan suoraan huoltajia.

Kirjaston tilat (galleria, lehtienlukupöydät, muut oleskelu- ja lukupaikat) ovat auki ottaen huomioon turvavälejä ja hygieniatoimenpiteitä koskevat vaatimukset. Asiakastietokoneiden käyttö ja tulostaminen/skannaaminen on mahdollista. Maskia tulee käyttää kirjastossa asioidessa ja lisäksi noudattaa yleisiä hygienia- ja turvallisuusohjeita. Kävijämääriä seurataan ja kirjastoon pääsyä voidaan tarvittaessa rajoittaa. Kirjasto suosittelee lähi- ja verkkomaksua.

Nuorisotilan (os. Moisiontie 19) toiminta:
– Aikuisten tilaisuudet: kesätauolla, toiminnan jatkumisesta tiedotetaan erikseen.
– Iltanuokkari 13-18-vuotiaille: kesätauolla, toiminnan jatkumisesta tiedotetaan erikseen.
– Pikkunuokkari 3-6-luokkalaisille: kesätauolla, toiminnan jatkumisesta tiedotetaan erikseen.

Aikuiset: Ryhmäliikunta sekä ottelu- ja kilpailutoiminta sisä- ja ulkotiloissa voivat jatkua lähikontakteilla.

Vuonna 2001 syntyneiden tai nuorempien lasten ja nuorten harrastetoiminta voi jatkua ulko- ja sisätiloissa oman ryhmän kesken lähikontakteilla. Lasten ja nuorten ottelu- ja kilpailutoimintaa voidaan järjestää.

Nousiaisten kuntosali on auki (ilman avoimia vuoroja) ja kuntosalin sisätiloihin sallitaan yhtäaikaisesti enintään 30 henkilöä ottaen huomioon turvavälejä ja hygieniatoimenpiteitä koskevat vaatimukset. Kuntosalin asiakkaille on koottu ohjeistus seuraavaan tiedotteeseen: https://nousiainen.fi/tiedote/nousiaisten-kuntosali-avataan-maantantaina-31-5-paivitetty-ohjeistus-kayttajille/

Uintipaikkojen (Falkinkoski, Valpperi, Pikisaari, Rantapiha) yhteydessä olevat pukuhuonetilat ovat auki. Saunominen ja puku- ja pesutilojen käyttö tulee tapahtua ripeästi ja muihin asiakkaisiin etäisyyttä pitäen. Toistaiseksi näihin sisätiloihin sallitaan yhtäaikaisesti enintään 10 henkilöä ottaen huomioon turvavälejä ja hygieniatoimenpiteitä koskevat vaatimukset.

Yleisötilaisuudet: Sisä- ja ulkotiloissa järjestettävissä tapahtumissa noudatetaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston (AVI) voimassa olevia määräyksiä. Yksityistilaisuuksia suositellaan järjestämään terveysturvallisesti. Yksityistilaisuuksia koskevia henkilömäärärajoituksia ei ole voimassa.

Kunnanvirasto palvelee edelleen asiakkaita puhelimitse, sähköpostitse sekä ajanvarauksella. Kunnan henkilökunta käyttää sisätiloissa asiakaspalvelutilanteissa kasvomaskia/visiiriä. Kunnanviraston lomat on perinteiseen tapaan keskitetty heinäkuulle. Kesäsulun 5.7 – 1.8.2021 jälkeen kunnanvirastojen toimipisteet ovat auki 2.8.2021 alkaen seuraavasti:

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella voimassa on edelleen maskisuositus THL:n suositusten mukaan, lue tarkemmat suositukset Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin verkkosivuilta.

Nousiaisissa 24.6.2021

Tyksin sairaaloissa ei koronapotilaita viikkoon

Varsinais-Suomi pysyy tukevasti perusvaiheessa koronapandemiassa. Tyksin sairaaloissa ei ole ollut yhtäkään koronapotilasta edeltävän seitsemän päivän aikana. Varsinais-Suomessa ei ole todettu ainuttakaan koronatapausta yli 70-vuotiaiden keskuudessa kahteen viikkoon.

– Tämä osoittaa sen, että rokotteet toimivat hyvin, Tyksin infektiolääkäri Harri Marttila sanoo.

Ensimmäisen kerran kuluvan vuoden aikana tilanne on sellainen, ettei Tyksin sairaaloissa ole yhtäkään koronapotilasta. Tilanne on säilynyt tällaisena nyt viikon ajan. Koko epidemian aikana Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin sairaaloissa on toistaiseksi hoidettu yhteensä 334 koronapotilasta. Näistä 61 on tarvinnut tehohoitoa. Epidemian aikana sairaanhoitopiirissä on tähän mennessä menehtynyt 79 henkilöä koronavirusinfektioon.

Tuorein 14 vuorokauden ilmaantuvuus 100 000 asukasta kohti Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä on 17,7. Viikko sitten ilmaantuvuus oli 18,6. Ilmaantuvuus on siis pysynyt matalana. Positiivisten testien osuus on nyt 0,8 prosenttia, kun se edellisviikolla oli 0,7 prosenttia.

– Me toteamme keskimäärin vajaat kymmenen koronatapausta päivässä ja eniten tartuntoja on vieläkin 20-29-vuotiaiden ikäryhmässä, Marttila sanoo.

Noin 70 prosenttia kaikista tartunnoista on peräisin ulkomailta.

UK- tai alfavariantti ei enää hallitseva uusissa löydöksissä

Uutena ilmiönä on todettu, että valtaosa uusista koronaviruslöydöksistä ei enää ole alfavarianttia (UK-varianttia).

– Saamme aikanaan laboratoriosta lisätietoa nyt liikkeellä olevasta variantista, joka saattaa edustaa niin kutsuttua deltavarianttia (Intia-varianttia), koska betavarianttia (Etelä-Afrikan varianttia) ei ole todettu viikon 17 eli toukokuun alun jälkeen, Marttila sanoo. Brasilian gammavarianttia ei ole todettu Varsinais-Suomessa lainkaan.

Etätyösuositus ei voimassa perustasolla

Kansallinen etätyösuositus ei ole enää voimassa perustasolla.

Valtiovarainministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö puoltavat toistaiseksi voimassa olevan valtakunnallisen etätyösuosituksen jatkamista kesän yli kaikilla kiihtymis- ja leviämisvaiheen alueilla. Perustasolla etätyösuositus loppuu. Työnantaja kuitenkin viime kädessä päättää etätyön tekemisestä.

– Suuriin muutoksiin ei ole aihetta tai tarvetta, koska olemme tukevasti perustasolla, johtajaylilääkäri Mikko Pietilä sanoo.