Muutokset palveluissa 31.5 – 6.6, toimintoja avataan ja kevennyksiä harrastus- sekä kilpailutoimintaan

Varsinais-Suomen koronapandemiaryhmä kokoontui 25.5. ja päätti, että lasten ja nuorten ottelu- ja kilpailutoiminta voidaan aloittaa tästä päivästä lähtien. Aikuisten ryhmäharrastuksista ohjausryhmä suosittaa, että tästä päivästä (25.5.2021) alkaen aikuisten ryhmäharrastustoiminta sisällä voidaan aloittaa, huomioiden se, että ryhmän koko voi olla enintään 10 henkilöä. Alustavasti ohjausryhmä totesi, että Varsinais-Suomessa voitaisiin aloittaa aikuisten ottelu- ja kilpailutoiminta 8.6. alkaen, mikäli tautitilanteen suotuisa kehitys yhä jatkuu. Tässä linkki asiaa koskevaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tiedotteeseen: https://www.vsshp.fi/fi/sairaanhoitopiiri/media-tiedotteet-viestinta/tiedotteet/Sivut/Varsinais-Suomi-voi-mahdollisesti-siirtya-takaisin-kiihtymisvaiheeseen-ensi-viikolla-.aspx

Lisäksi alueellinen koronaryhmä suositti, että yksityistilaisuuksissa sisätiloissa enimmäishenkilömäärä pidetään ennallaan eli 10 henkilössä. Ulkotiloissa henkilömäärä nostetaan kesäkuun alusta alkaen 20 henkilöön, ja tilanteen parantuessa sitä voitaisiin nostaa edelleen. Lounais-Suomen aluehallintovirasto (AVI) valmistelee kesäkuulle uutta päätöstä yleisötilaisuuksien enimmäishenkilömääristä nykyisen määräyksen päättyessä 31.5.

Nousiaisten johtoryhmä on päivittänyt linjauksiaan ajalle 31.5. -6.6.2021 alueellisen ohjausryhmän suositusten pohjalta. Lasten ja nuorten ottelu- ja kilpailutoiminta voidaan aloittaa. Aikuisten ryhmäliikunnassa ulkotiloissa sallitaan lähikontakti ja sisätiloissa ryhmäharrastustoiminta voidaan aloittaa ilman lähikontakteja siten, että ryhmän koko voi olla enintään 10 henkilöä. Nousiaisten kuntosali avataan 31.5 alkaen ja uintipaikkojen yhteydessä olevat pukuhuonetilat avataan viikolla 23 (7.-13.6) siten, että näihin sisätiloihin sallitaan yhtäaikaisesti enintään 10 henkilöä.

Linjauksia tarvittaessa täsmennetään uuden ohjeistuksen perusteella sekä linjauksia kiristetään tarvittaessa tilanteen heikentyessä.

Nousiaisten kunnan linjaukset ajalle 31.5. -6.6.2021 ovat seuraavat:

Lukio jatkaa lähiopetuksessa.

Vuosiluokat 7-9 jatkavat lähiopetuksessa.

Esi-6-luokilla kaikki peruskoulut jatkavat lähiopetuksessa.

Maskisuositus koskee lukiota ja 7-9.luokkia. Vuosiluokan 1.-6. oppilaille tarjotaan kunnan toimesta mahdollisuus käyttää kasvomaskia.

Koulukuljetusoppilaiden tulee käyttää kasvomaskia koulukuljetusten aikana, tämä koskee kaikkia vuosiluokkia.

Oppilaitoksissa päättäjäiset voidaan järjestää ilman yleisöä oppilaiden ja henkilökunnan kesken, turvaväleistä ja maskien käytöstä huolehtien. Oppilaitosten päättäjäisjuhliin liittyvästä ohjeistuksesta ja järjestelyistä tiedotetaan tarkemmin Wilman kautta.

Kirjasto on järjestelmäpäivitysten vuoksi suljettuna 19.5.-3.6.2021 välisen ajan. Kirjasto on erikseen tiedottanut asiasta tarkemmin, linkki tiedotteeseen.

4.6.2021 lukien kirjaston aukioloajat säilyvät ennallaan, huomioiden 10 henkilön enimmäismäärä. Asiasta on ilmoitus myös kirjaston ovessa ja kirjastoon otetaan sisään vain 10 henkilöä kerrallaan. Pikainen asiointi eli palauttaminen, varausten nouto ja lainaus ovat mahdollisia, suositus max. 15 minuuttia kerrallaan. Asiakastietokoneen välttämätön nopea käyttö ja tulostaminen ovat mahdollisia. Galleria, lehtienlukupöydät ja muut oleskelu– jalukupaikat eivät ole käytössä. Kirjastoon ei voi tulla lukemaan sanomalehtiä, opiskelemaan tai oleskelemaan. Suositellaan lähi- ja verkkomaksua. Koululaisryhmiä ei oteta vastaan aikavälillä 31.5-6.6.2021.

Nuorisotilan (os. Moisiontie 19) toimintaa muutetaan seuraavasti:
– Aikuisten tilaisuudet: toiminta jatkuu normaalisti (huomioidaan turvavälit ja THL:n ohjeistukset sekä 10 henkilön enimmäismäärä)
– Iltanuokkari 13-18-vuotiaille: toiminta jatkuu normaalisti (huomioidaan turvavälit ja THL:n ohjeistukset sekä 10 henkilön enimmäismäärä)
– Pikkunuokkari 3-6-luokkalaisille: toiminta jatkuu normaalisti (huomioidaan turvavälit ja THL:n ohjeistukset sekä 10 henkilön enimmäismäärä)

Aikuiset: Aikuiset saavat harrastaa ulkona oman joukkueensa kesken lähikontaktein ja ohjatussa toiminnassa, esimerkiksi seuran järjestämissä treeneissä voi kokoontua kyseinen joukkue koosta riippumatta. Sisätiloissa aikuiset saavat harrastaa ilman lähikontakteja siten, että ryhmän koko voi olla enintään 10 henkilöä. Aikuisten ottelu- ja kilpailutoiminta voidaan aloittaa 8.6. alkaen, mikäli tautitilanteen suotuisa kehitys yhä jatkuu.

Vuonna 2001 syntyneiden tai nuorempien lasten ja nuorten harrastetoiminta voi jatkua ulko- ja sisätiloissa oman ryhmän kesken lähikontakteilla. Lasten ja nuorten ottelu- ja kilpailutoimintaa voidaan järjestää.

Nousiaisten kuntosali avataan 31.5 alkaen (ilman avoimia vuoroja) ja uintipaikkojen (Falkinkoski, Valpperi, Pikisaari) yhteydessä olevat pukuhuonetilat avataan viikolla 23 (7-13.6). Toistaiseksi näihin sisätiloihin sallitaan yhtäaikaisesti enintään 10 henkilöä.

Kuntosalin asiakkaille on koottu ohjeistus seuraavaan tiedotteeseen: https://nousiainen.fi/tiedote/nousiaisten-kuntosali-avataan-maantantaina-31-5-paivitetty-ohjeistus-kayttajille/

Yleisötilaisuudet: Sisä- ja ulkotiloissa järjestettävissä tapahtumissa noudatetaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston (AVI) voimassa olevia määräyksiä. Suositus ei koske kunnallisia toimielimiä.

Kunnanvirasto palvelee edelleen asiakkaita puhelimitse, sähköpostitse sekä ajanvarauksella. Kunnan henkilökunta käyttää asiakaspalvelutilanteissa kasvomaskia/visiiriä.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella voimassa on edelleen maksimaalinen maskisuositus ja maksimaalinen etätyösuositus.

Turun seudun joukkoliikenteessä, Fölissä ja Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksen (ELY) ostamassa joukkoliikenteessä on voimassa maskipakko. Koronakoordinaatioryhmä suosittaa, että kaikki kunnat noudattaisivat alueensa joukkoliikenteessä sekä koulukuljetuksissa maskipakkoa.

Nousiaisissa 26.5.2021

Varsinais-Suomi voi mahdollisesti siirtyä takaisin kiihtymisvaiheeseen ensi viikolla

Varsinais-Suomen koronakoordinaatioryhmä päätti tänään 25.5.2021, että lasten ja nuorten ottelu- ja kilpailutoiminta voidaan aloittaa tästä päivästä lähtien. Koronatilanne Varsinais-Suomessa on rauhoittunut viime viikolta. Olemme edelleen leviämisvaiheessa, mutta vain yksi neljästä kriteeristä täyttyy.

– Ensi viikolla voimme mahdollisesti siirtyä takaisin niin kutsuttuun kiihtymisvaiheeseen, jos tilanne pysyy rauhallisena, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Mikko Pietilä, sanoo.

Tuorein 14 vuorokauden ilmaantuvuus 100 000 asukasta kohti on Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä 55,5. Viikko sitten ilmaantuvuus oli 94,9. Positiivisten testien osuus on nyt 1,8 prosenttia, kun se viime viikolla oli 3,0 prosenttia.

– Tilanne on todellakin rauhoittunut myös Salon osalta, ja ilmaantuvuusluku on suorastaan romahtanut noin 70:een, tehokkaan testaamisen ja tartuntajäljityksen ansiosta, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava ylilääkäri Esa Rintala sanoo.

Yksityistilaisuuksissa 20 henkilön suositusraja ulkotiloissa 1.6. lähtien

Koronaryhmä suosittaa, että yksityistilaisuuksissa sisätiloissa enimmäishenkilömäärä pidetään ennallaan eli 10 henkilössä. Ulkotiloissa henkilömäärä nostetaan kesäkuun alusta alkaen 20 henkilöön, ja tilanteen parantuessa sitä voitaisiin nostaa edelleen.

Koronaryhmä keskusteli paljon siitä, että on eri asia sallia esimerkiksi 500 henkilöä isolle stadionille, jossa voidaan koronaturvallisesti käyttää montaa eri sisäänkäyntiä ja pitää etäisyyttä, verrattuna pienempään tilaan, jossa ihmiset ovat tiivisti yhdessä. Koronakoordinaatioryhmä odottaa valtakunnallista suositusta yleisön jakamisesta pienempiin ryhmiin, jotta isompia tilaisuuksia voitaisiin järjestää.

Aikuisten kilpailutoiminta voi alkaa 8.6.

Rokotus kannattaa ottaa

Rokotettuna emme vain suojaa itseämme, vaan autamme myös muita suojautumaan. Koronarokotteiden suojateho on hyvä vakavaa koronavirustautia vastaan.

– Rokotteita tulee saataville entistä enemmän ja haluan kannustaa jokaista ottamaan rokotteen omalla vuorollaan. Ole itse aktiivinen ja käy kuntasi nettisivuilla varaamassa itsellesi aika. Pystymme avaamaan yhteiskuntaa, jos saavutamme kattavan rokotussuojan väestössämme, Rintala sanoo.