Muutokset palveluissa 9.8.2021-22.8.2021, syyslukukausi voidaan aloittaa lähiopetuksena

Varsinais-Suomen koronapandemiaryhmä kokoontui 3.8.2021. ja päätti, että maakunta siirtyy kiihtymisvaiheesta leviämisvaiheeseen välittömästi. Kaikki kriteerit leviämisvaiheesta täyttyvät. Varsinais-Suomi siirtyy leviämisvaiheen mukaisiin suosituksiin. Leviämisvaiheen suositukset olivat viimeksi voimassa toukokuussa. Kaikki terveysturvallisesti järjestetty ryhmäharrastustoiminta voi jatkua. Ryhmä haluaa varmistaa erityisesti lasten ja nuorten normaalin harrastustoiminnan mahdollisimman kauan. Tässä linkki asiaa koskevaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tiedotteeseen: https://www.vsshp.fi/fi/sairaanhoitopiiri/media-tiedotteet-viestinta/tiedotteet/Sivut/Varsinais-Suomi-siirtyy-leviamisvaiheeseen-tanaan.aspx

Lounais-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt 3.8 päätöksen tartuntatautilain (TTL) pykälien 58 § ja 58 d mukaisista kokoontumisrajoituksista yleisötilaisuuksille ja yleisille kokouksille. Päätös on voimassa Varsinais-Suomen kuntien alueella 4.-31.8.2021 välisenä aikana:

• Sisätiloissa yli kymmenen (10) henkilön ja rajatuissa ulkotiloissa yli viidenkymmenen (50) henkilön yleisötilaisuudet on järjestettävä niin, että osallistujien on mahdollista välttää lähikontakti toisiinsa.

Nousiaisten johtoryhmä on päivittänyt linjauksiaan ajalle 9.8.2021-22.8.2021 alueellisen ohjausryhmän suositusten ja heikentyneen koronavirustilanteen pohjalta.

Linjauksia tarvittaessa täsmennetään uuden ohjeistuksen perusteella sekä linjauksia kiristetään tarvittaessa tilanteen heikentyessä.

Nousiaisten kunnan linjaukset ajalle 9.8.2021-22.8.2021 ovat seuraavat:

Lukion, yläkoulun ja esi-6-luokien syyslukukausi käynnistyy lähiopetuksena. Opetusjärjestelyistä tiedotetaan tarkemmin Wilman kautta.

Maskisuositus koskee lukiota ja 4-9.luokkia. Myös vuosiluokan 1.-3. oppilaille tarjotaan kunnan toimesta mahdollisuus käyttää kasvomaskia. Koulukuljetusoppilaiden tulee käyttää kasvomaskia koulukuljetusten aikana, tämä koskee kaikkia vuosiluokkia.

Varhaiskasvatuspalveluiden toiminta jatkuu normaalisti. Yksikkökohtaisista käytännön järjestelyistä tiedotetaan suoraan huoltajia.

Kirjasto palvelee asiakkaita hyvää käsihygieniaa, maskisuositusta ja turvavälejä noudattaen. Kävijämääriä seurataan ja kirjastoon pääsyä voidaan tarvittaessa rajoittaa. Kirjasto suosittelee lähi- ja verkkomaksua.

Nuorisotilan (os. Moisiontie 19) toiminta:
– Aikuisten tilaisuudet: kesätauolla, toiminnan jatkumisesta tiedotetaan erikseen.
– Iltanuokkari 13-18-vuotiaille: kesätauolla, toiminnan jatkumisesta tiedotetaan erikseen.
– Pikkunuokkari 3-6-luokkalaisille: toiminta käynnistyy kesätauon päättyessä 17.8.

Aikuiset: Ryhmäliikunta sekä ottelu- ja kilpailutoiminta sisä- ja ulkotiloissa voivat jatkua lähikontakteilla.

Vuonna 2001 syntyneiden tai nuorempien lasten ja nuorten harrastetoiminta voi jatkua ulko- ja sisätiloissa oman ryhmän kesken lähikontakteilla. Lasten ja nuorten ottelu- ja kilpailutoimintaa voidaan järjestää.

Nousiaisten kuntosali on auki (ilman avoimia vuoroja) ja kuntosalin sisätiloihin sallitaan yhtäaikaisesti enintään 30 henkilöä ottaen huomioon turvavälejä ja hygieniatoimenpiteitä koskevat vaatimukset. Kuntosalin asiakkaille on koottu ohjeistus seuraavaan tiedotteeseen: https://nousiainen.fi/tiedote/nousiaisten-kuntosali-avataan-maantantaina-31-5-paivitetty-ohjeistus-kayttajille/

Uintipaikkojen (Falkinkoski, Valpperi, Pikisaari, Rantapiha) yhteydessä olevat pukuhuonetilat ovat auki. Saunominen ja puku- ja pesutilojen käyttö tulee tapahtua ripeästi ja muihin asiakkaisiin etäisyyttä pitäen. Toistaiseksi näihin sisätiloihin sallitaan yhtäaikaisesti enintään 10 henkilöä ottaen huomioon turvavälejä ja hygieniatoimenpiteitä koskevat vaatimukset.

Yleisötilaisuudet: Sisä- ja ulkotiloissa järjestettävissä tapahtumissa noudatetaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston (AVI) voimassa olevia määräyksiä. Yksityistilaisuuksia suositellaan järjestämään terveysturvallisesti. Yksityistilaisuuksia koskevia henkilömäärärajoituksia ei ole voimassa. AVI:n sivuilla on vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin.

Kunnanvirasto palvelee edelleen asiakkaita puhelimitse, sähköpostitse sekä ajanvarauksella. Kunnan henkilökunta käyttää sisätiloissa asiakaspalvelutilanteissa kasvomaskia/visiiriä. Sovithan tapaamisista etukäteen ja yhteystietomme löydät tämän sivun kautta: https://nousiainen.fi/henkilot/

Varsinais-Suomessa on voimassa tiukin maskisuositus (THL:n leviämisvaiheen suositus) lue tarkemmat suositukset Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin verkkosivuilta.

Nousiaisissa 5.8.2021