Muutokset palveluissa ajalla 24.5-30.5, lapset ja nuoret saavat harrastaa sisätiloissa lähikontaktilla

Varsinais-Suomen koronapandemiaryhmä kokoontui 18.5. ja päätti, että lapset ja nuoret, jotka ovat syntyneet vuonna 2001 tai myöhemmin, voivat harrastaa sisätiloissa myös lähikontakteja sisältäviä lajeja tästä päivästä lähtien. Tavoite on, että lasten ja nuorten kilpailu- ja ottelutoiminta päästään aloittamaan ensi viikolla, 25.5., jos epidemiatilanne pysyy rauhallisena. Tässä linkki asiaa koskevaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tiedotteeseen: https://www.vsshp.fi/fi/sairaanhoitopiiri/media-tiedotteet-viestinta/tiedotteet/Sivut/Koronatilanne-vaikeutunut-uudelleen-Ilmaantuvuus-on-kymmenkertainen-verrattuna-viime-kev%C3%A4%C3%A4seen.aspx

Nousiaisten johtoryhmä on päivittänyt linjauksiaan ajalle 24.5. -30.5.2021 alueellisen ohjausryhmän suositusten pohjalta. Vuonna 2001 syntyneet ja nuoremmat voivat harrastaa sisätiloissa myös lähikontakteja sisältäviä lajeja.

Linjauksia tarvittaessa täsmennetään uuden ohjeistuksen perusteella sekä linjauksia kiristetään tarvittaessa tilanteen heikentyessä.

Nousiaisten kunnan linjaukset ajalle 24.5. -30.5.2021 ovat seuraavat:

Lukio jatkaa lähiopetuksessa. Opetusjärjestelyistä tiedotetaan tarkemmin Wilman kautta.

Vuosiluokat 7-9 jatkavat lähiopetuksessa. Opetusjärjestelyistä tiedotetaan tarkemmin Wilman kautta.

Esi-6-luokilla kaikki peruskoulut jatkavat edelleen lähiopetuksessa.

Maskisuositus koskee lukiota ja 7-9.luokkia. Vuosiluokan 1.-6. oppilaille tarjotaan kunnan toimesta mahdollisuus käyttää kasvomaskia.

Koulukuljetusoppilaiden tulee käyttää kasvomaskia koulukuljetusten aikana, tämä koskee kaikkia vuosiluokkia.

Oppilaitoksissa päättäjäiset voidaan järjestää ilman yleisöä oppilaiden ja henkilökunnan kesken, turvaväleistä ja maskien käytöstä huolehtien. Oppilaitosten päättäjäisjuhliin liittyvästä ohjeistuksesta ja järjestelyistä tiedotetaan tarkemmin Wilman kautta.

Kirjasto on järjestelmäpäivitysten vuoksi suljettuna 19.5.-3.6.2021 välisen ajan. Kirjasto on erikseen tiedottanut asiasta tarkemmin, linkki tiedotteeseen.

Nuorisotilan (os. Moisiontie 19) toimintaa muutetaan seuraavasti:
– Aikuisten tilaisuudet on keskeytetty 30.5.2021 asti
– Iltanuokkari 13-18-vuotiaille:toiminta jatkuu normaalisti (huomioidaan turvavälit ja THL:n ohjeistukset sekä 10 henkilön enimmäismäärä)
– Pikkunuokkari 3-6-luokkalaisille: toiminta jatkuu normaalisti (huomioidaan turvavälit ja THL:n ohjeistukset sekä 10 henkilön enimmäismäärä)

Aikuiset: Kaikki aikuisten sisätiloissa tapahtuva ryhmäharrastustoiminta pidetään keskeytettynä 30.5.2021 saakka. Aikuiset saavat harrastaa ulkona oman joukkueensa kesken ilman lähikontaktia. Ohjatussa toiminnassa, esimerkiksi seuran järjestämissä treeneissä, voi kokoontua kyseinen joukkue koosta riippumatta. Yleinen kokoontumisrajoitus on edelleen kuusi henkilöä. Ulkoliikuntapaikat pidetään avoinna omaehtoista liikkumista varten. Suosittelemme kuntalaisille ulkoliikuntaa, huomioiden turvavälit ja aluehallintoviraston kokoontumisrajoituksen (10 henkilöä).

Vuonna 2001 syntyneiden tai nuorempien lasten ja nuorten harrastetoiminta voi jatkua ulko- ja sisätiloissa oman ryhmän kesken lähikontakteilla.

Kilpailuja tai esiintymisiä ei tule järjestää. Ohje lasten ja nuorten harrastustoiminnan järjestämisestä (OKM ja THL). Kunnan sisäliikuntatilat ovat käytettävissä 30.5.2021 asti vain vuonna 2001 tai myöhemmin syntyneiden harrastustoimintaan sekä lakisääteisten palvelujen toteuttamiseen.

Nousiaisten kuntosalin toiminta pidetään edelleen keskeytettynä ja uintitilojen yhteydessä olevat pukuhuonetilat pidetään myös edelleen keskeytettynä. Näiden tilojen avaamista tarkastellaan viikoittain.

Yleisötilaisuudet: Sisä- ja ulkotiloissa järjestettävissä tapahtumissa noudatetaan korkeintaan 10 henkilön osallistumissuositusta. Suositus ei koske kunnallisia toimielimiä.

Kunnanvirasto palvelee edelleen asiakkaita puhelimitse, sähköpostitse sekä ajanvarauksella. Kunnan henkilökunta käyttää asiakaspalvelutilanteissa kasvomaskia/visiiriä.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella voimassa on edelleen maksimaalinen maskisuositus ja maksimaalinen etätyösuositus.

Turun seudun joukkoliikenteessä, Fölissä ja Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksen (ELY) ostamassa joukkoliikenteessä on voimassa maskipakko. Koronakoordinaatioryhmä suosittaa, että kaikki kunnat noudattaisivat alueensa joukkoliikenteessä sekä koulukuljetuksissa maskipakkoa.

Nousiaisissa 19.5.2021

Lapset ja nuoret saavat harrastaa sisätiloissa lähikontaktilla tästä päivästä lähtien

Koronatilanne Varsinais-Suomessa on hieman rauhoittunut. Silti ilmaantuvuus on vielä lähellä sataa ja siten olemme edelleen tiukasti leviämisvaiheessa.

Ilmaantuvuus on laskussa ja kaikilla mittareilla arvioituna tilanne on alueellamme rauhoittumassa. Vapun juhlinta ei onneksi näytä merkittävästi lisänneen tartuntoja.

Varsinais-Suomen koronakoordinaatioryhmä päätti tiistaina 18.5.2021, että lapset ja nuoret, jotka ovat syntyneet vuonna 2001 tai myöhemmin, voivat harrastaa sisätiloissa myös lähikontakteja sisältäviä lajeja tästä päivästä lähtien. Tavoite on, että lasten ja nuorten kilpailu- ja ottelutoiminta päästään aloittamaan ensi viikolla, 25.5., jos epidemiatilanne pysyy rauhallisena.

Tuorein 14 vuorokauden ilmaantuvuus 100 000 asukasta kohti on Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä 94,9. Viime viikon perjantaina 14.5. ilmaantuvuus oli 101,3. Viikko sitten ilmaantuvuus oli 94,4. Positiivisten testien osuus on nyt 3,0 prosenttia, kun se viime viikolla oli 3,2 prosenttia.

Yleisötilaisuuksien maksimiraja nousi viime viikolla kymmeneen henkilöön. Tämä AVI:n päätös on voimassa 31.5. asti. Jotta tästä päästäisiin edelleen ylöspäin tulisi siirtyä takaisin kiihtymisvaiheeseen. Tämä on kuitenkin epätodennäköistä ajatellen kesäkuun alun valmistujaisia ja koulujen päättymisen juhlallisuuksia.

Koronakoordinaatioryhmä päätti jo viime viikolla suositella porrastettua juhlakäytäntöä ylioppilasjuhliin ja muihin valmistujaisjuhliin niin, että vain osa vieraista on paikalla samaan aikaan.

– Päästääksemme kiihtymisvaiheeseen, ilmaantuvuuden täytyy olla välillä 25-50 kahden viikon ajan. Valitettavasti on hyvin epätodennäköistä, että pääsemme niin mataliin lukuihin näin lyhyessä ajassa, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Mikko Pietilä sanoo.

Rokotuskattavuus lähes nolla nuoressa ikäryhmässä

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava ylilääkäri Esa Rintala saa paljon kysymyksiä siitä, miksi edelleen pysytään niin tiukasti kiinni rajoituksissa eikä esimerkiksi kesätapahtumia voida järjestää.

– Täytyy muistaa, että rokotuskattavuus on käytännössä nolla niissä ikäryhmissä, jotka liikkuvat eniten kaupungissa ja katukuvissa. Meillä on siis hyvin epävarma tilanne käsissämme. Vasta sitten, kun saavutetaan hyvä rokotuskattavuus molempien annosten kohdalla nuoremmissa ikäryhmissä, voidaan keventää rajoituksia lähelle normaalia elämää, sanoo Rintala. Suotuisan kehityksen jatkuessa toivomme voivamme kuitenkin edetä jatkossa siihen suuntaan jo aiemmin.