Muutokset palveluissa jatkuvat ajalla 12.4 – 18.4, yläkoululaiset ja lukiolaiset palaavat lähiopetukseen

Varsinais-Suomen koronapandemiaryhmä kokoontui 6.4. ja linjasi, että toisen asteen ja yläkoulujen osalta kunnat voivat harkintansa mukaan siirtyä hybridimalliin tai paikallisen epidemiologisen tilanteen niin salliessa lähiopetukseen maanantaista 12.4. alkaen. Lisäksi Varsinais-Suomen alueellinen koronaryhmä jatkoi kaikkia muita voimassa olevia suosituksia viikolla eli sunnuntaihin 18.4. saakka. Tässä linkki asiaa koskevaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tiedotteeseen: https://www.vsshp.fi/fi/sairaanhoitopiiri/media-tiedotteet-viestinta/tiedotteet/Sivut/Ylakoululaiset-ja-toisen-asteen-opiskelijat-hybridi–tai-lahiopetukseen-ensi-viikolla,-jos-tilanne-pysyy-rauhallisena.aspx

Nousiaisten johtoryhmä on päivittänyt linjauksiaan ajalle 12.4.- 18.4.2021 alueellisen ohjausryhmän suositusten pohjalta. Käytännössä linjaukset pysyvät muutoin ennallaan, ainoastaan yläkoululaiset ja lukiolaiset palaavat lähiopetukseen maanantaina 12.4.

Linjauksia tarvittaessa täsmennetään uuden ohjeistuksen perusteella sekä linjauksia kiristetään tarvittaessa tilanteen heikentyessä.

Nousiaisten kunnan linjaukset ajalle 12.4.-18.4.2021 ovat seuraavat:

Lukio palaa lähiopetukseen ajalla 12.4.-18.4.2021. Opetusjärjestelyistä tiedotetaan tarkemmin Wilman kautta.

Vuosiluokat 7-9 palaavat lähiopetukseen ajalla 12.4.-18.4.2021. Opetusjärjestelyistä tiedotetaan tarkemmin Wilman kautta.

Esi-6-luokilla kaikki peruskoulut jatkavat edelleen lähiopetuksessa.

Maskisuositus koskee lukiota ja 3-9.luokkia. Vuosiluokan 1. -2. oppilaille tarjotaan kunnan toimesta mahdollisuus käyttää kasvomaskia.

Koulukuljetusoppilaiden tulee käyttää kasvomaskia koulukuljetusten aikana, tämä koskee kaikkia vuosiluokkia.

Kirjaston aukioloajat säilyvät ennallaan, huomioiden 10 henkilön enimmäismäärä. Asiasta on ilmoitus myös kirjaston ovessa ja kirjastoon otetaan sisään vain 10 henkilöä kerrallaan. Pikainen asiointi eli palauttaminen, varausten nouto ja lainaus ovat mahdollisia, suositus max. 15 minuuttia kerrallaan. Asiakastietokoneen välttämätön nopea käyttö ja tulostaminen ovat mahdollisia. Galleria, lehtienlukupöydät ja muut oleskelu– jalukupaikat eivät ole käytössä. Kirjastoon ei voi tulla lukemaan sanomalehtiä, opiskelemaan tai oleskelemaan. Suositellaan lähi- ja verkkomaksua. Koululaisryhmiä ei oteta vastaan aikavälillä 12.4.-18.4.2021.

Nuorisotilan (os. Moisiontie 19) toimintaa muutetaan seuraavasti:
– Aikuisten tilaisuudet on keskeytetty 18.4.2021 asti
– Iltanuokkari 13-18-vuotiaille: toiminta on keskeytetty 18.4.2021 asti.
– Pikkunuokkari 3-6-luokkalaisille: toiminta jatkuu normaalisti (huomioidaan turvavälit ja THL:n ohjeistukset sekä 10 henkilön enimmäismäärä)

Kaikki aikuisten ja 12-20-vuotiaiden sisä- ja ulkotiloissa tapahtuva ryhmäharrastustoiminta pidetään keskeytettynä 18.4.2021 saakka. Ulkoliikuntapaikat pidetään avoinna omaehtoista liikkumista varten. Suosittelemme kuntalaisille ulkoliikuntaa, huomioiden turvavälit ja Aluehallintoviraston kokoontumisrajoituksen (6 henkilöä).

Vuonna 2008 syntyneillä ja sitä nuoremmilla ryhmässä harrastaminen on edelleen sallittua, mutta lähikontaktia sisältävät harjoitteet eivät ole sallittuja. Kilpailuja tai esiintymisiä ei tule järjestää. Ohje lasten ja nuorten harrastustoiminnan järjestämisestä (OKM ja THL). Kunnan sisäliikuntatilat ovat käytettävissä 18.4.2021 asti vain vuonna 2008 tai sen jälkeen syntyneiden harrastustoimintaan sekä lakisääteisten palvelujen toteuttamiseen.

Nousiaisten kuntosalin toiminta pidetään keskeytettynä 18.4.2021 saakka ja uintitilat pidetään myös edelleen keskeytettynä 18.4.2021 saakka.

Yleisötilaisuudet: Sisä- ja ulkotiloissa järjestettävissä tapahtumissa noudatetaan korkeintaan 6 henkilön osallistumissuositusta. Suositus ei koske kunnallisia toimielimiä.

Kunnanvirasto palvelee edelleen asiakkaita puhelimitse, sähköpostitse sekä ajanvarauksella. Kunnan henkilökunta käyttää asiakaspalvelutilanteissa kasvomaskia/visiiriä.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella voimassa on edelleen maksimaalinen maskisuositus ja maksimaalinen etätyösuositus.

Turun seudun joukkoliikenteessä, Fölissä ja Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksen (ELY) ostamassa joukkoliikenteessä on voimassa maskipakko. Koronakoordinaatioryhmä suosittaa, että kaikki kunnat noudattaisivat alueensa joukkoliikenteessä sekä koulukuljetuksissa maskipakkoa.

Nousiaisissa 7.4.2021

————

Yläkoululaiset ja toisen asteen opiskelijat hybridi- tai lähiopetukseen ensi viikolla, jos tilanne pysyy rauhallisena

Koronatartuntojen ilmaantuvuus on kääntynyt laskuun Varsinais-Suomessa. Etäopetusta yläkouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa jatketaan kuitenkin ainakin tämän viikon loppuun asti. Maanantaista 12.4. alkaen yläkoulut ja toisen asteen oppilaitokset voivat siirtyä hybridimalliin, jos tilanne säilyy rauhallisena.

Toisen asteen ja yläkoulujen osalta kunnat voivat harkintansa mukaan siirtyä hybridimalliin tai paikallisen epidemiologisen tilanteen niin salliessa lähiopetukseen maanantaista 12.4. alkaen. Alakoulujen lähiopetus jatkuu edelleen normaalisti.

Tuorein 14 vuorokauden ilmaantuvuus 100 000 asukasta kohti on Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä 194,7. Viikko sitten ilmaantuvuus oli 254,1. Varsinais-Suomen alueellinen koronaryhmä jatkoi kaikkia muita voimassa olevia suosituksia viikolla eli sunnuntaihin 18.4. saakka.

– Olemme päässeet avannosta ylös, mutta emme ole saaren rannassa, saati saunan lämmössä vielä, kuvailee Tyksin infektiolääkäri Harri Marttila.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella on pääsiäisen aikana, kiirastorstaista toiseen pääsiäispäivään, todettu 206 uutta koronatartuntaa. 187 näistä raportoitiin Tyks Mikrobiologialta ja 19 muualta.

Pääsiäisen aikana näytteitä on otettu päivittäin noin 500–600, mikä on saman verran kuin tavallisina viikonloppupäivinä. Pääsiäisen aikana Tyksissä alkoi kymmenen uutta koronasairaalahoitojaksoa, joista uusia tehohoitojaksoja oli yksi. Samana aikana kahdeksan potilasta kotiutui sairaalasta tai siirtyi muualle toipumaan.

– Olen varovaisesti optimistinen. Olemme menossa parempaan suuntaan, mutta meidän kannattaa jatkaa etäopetusta vielä tämän viikon loppuun asti ja arvioida tilannetta sen jälkeen uudestaan, sanoo Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Mikko Pietilä.

Alueen koronaryhmä haluaa aloittaa rajoitusten purkamisen nimenomaan lapsista ja nuorista.

– Jos koronatilanne kehittyy parempaan suuntaan tai pysyy nykyisen kaltaisena, arvioimme ensi viikolla, millaisia mahdollisuuksia on keventää nuorten harrastustoiminnan rajoituksia, Pietilä sanoo.

Positiivisuusaste vielä korkea

Tuorein kahden viikon näytteiden positiivisuusaste on 5,3 prosenttia. Viime viikon aikana ilmoitetuista tapauksista tartunnan lähde on tiedossa 71 prosenttia tapauksista, mutta osuus voi vielä hieman suurentua tietojen täsmentyessä.

Tiistaina 6.4. aamulla sairaalahoidossa Tyksissä oli 19 potilasta. Epidemian aikana Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin sairaaloissa on toistaiseksi hoidettu 283 koronapotilasta sisältäen meneillään olevat hoitojaksot. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on edelleen leviämisvaiheessa ja sairaaloiden kuormitus on korkealla.

Rokotukset edistyvät hyvin

Varsinais-Suomen kunnat arvioivat, että kaikki halukkaat 70-vuotiaat ja sitä vanhemmat henkilöt ovat saaneet vähintään yhden rokoteannoksen viimeistään ensi viikon loppuun mennessä.

– Osassa kunnista tavoitteeseen päästään jo tämän viikon aikana. Sen jälkeen ryhdytään rokottamaan 16-69 –vuotiaita riskiryhmin kuuluvia henkilöitä ja valmistaudutaan myös kaikkien 65-69 –vuotiaiden rokottamiseen, sanoo Harri Marttila.

Varsinaissuomalaisten rokottaminen vauhdittuu ja laajenee edelleen sitä mukaa, kun rokotteita saadaan lisää.