Muutokset palveluissa jatkuvat ajalla 6.4. – 11.4

Varsinais-Suomen koronapandemiaryhmä kokoontui 30.3. ja jatkoi kaikkia voimassa olevien suosituksia pääsiäisen jälkeisen viikon ajan eli 11.4. saakka. Vastaavasti ryhmä suosittelee, että voimassa olevaa etäopetusta jatkettaisiin 11.4. saakka. Tässä linkki asiaa koskevaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tiedotteeseen: https://www.vsshp.fi/fi/sairaanhoitopiiri/media-tiedotteet-viestinta/tiedotteet/Sivut/Alueellinen-koronaryhm%C3%A4-suosittelee-etaopetuksen-jatkuvan-11.4.-asti.aspx

Nousiaisten johtoryhmä on jatkanut aiempia linjauksiaan ajalle 6.4. – 11.4.2021. Etäopetuksen jatkumisen osalta Lounais-Suomen aluehallintovirasto ei tule enää jatkamaan päätöstään, vaan kunnat tekevät oman koronatilanteensa mukaisen päätöksensä asiassa. Perusturvakuntayhtymä Akselin yhtymähallitus piti ylimääräisen kokouksen 31.3 ja päätti Maskun, Mynämäen ja Nousiaisten kuntien perusopetuksen tilojen osittaisesta sulkemisesta 6.4. – 11.4.2021 koronavirusepidemian vuoksi.

Linjauksia tarvittaessa täsmennetään uuden ohjeistuksen perusteella sekä linjauksia kiristetään tarvittaessa tilanteen heikentyessä.

Nousiaisten kunnan linjaukset ajalle 6.4.-11.4.2021 ovat seuraavat:

Lukio jatkaa etäopetuksessa ajalla 6.4.-11.4.2021. Opetusjärjestelyistä ja ylioppilaskirjoitusten käytännön järjestelyistä tiedotetaan tarkemmin Wilman kautta.

Vuosiluokat 7-9 jatkaa etäopetuksessa ajalla 6.4.-11.4.2021. Yläkoulun erityisen tuen oppilaat jatkavat lähiopetuksessa. Opetus- ja kouluruokailujärjestelyistä tiedotetaan tarkemmin Wilman kautta.

Esi-6-luokilla kaikki peruskoulut jatkavat edelleen lähiopetuksessa.

Maskisuositus koskee lukiota ja 3-9.luokkia. Vuosiluokan 1. -2. oppilaille tarjotaan kunnan toimesta mahdollisuus käyttää kasvomaskia.

Koulukuljetusoppilaiden tulee käyttää kasvomaskia koulukuljetusten aikana, tämä koskee kaikkia vuosiluokkia.

Kirjaston aukioloajat säilyvät ennallaan, huomioiden 10 henkilön enimmäismäärä. Asiasta on ilmoitus myös kirjaston ovessa ja kirjastoon otetaan sisään vain 10 henkilöä kerrallaan. Pikainen asiointi eli palauttaminen, varausten nouto ja lainaus ovat mahdollisia, suositus max. 15 minuuttia kerrallaan. Asiakastietokoneen välttämätön nopea käyttö ja tulostaminen ovat mahdollisia. Galleria, lehtienlukupöydät ja muut oleskelu– jalukupaikat eivät ole käytössä. Kirjastoon ei voi tulla lukemaan sanomalehtiä, opiskelemaan tai oleskelemaan. Suositellaan lähi- ja verkkomaksua. Koululaisryhmiä ei oteta vastaan aikavälillä 6.4.-11.4.2021.

Nuorisotilan (os. Moisiontie 19) toimintaa muutetaan seuraavasti:
– Aikuisten tilaisuudet on keskeytetty 11.4.2021 asti
– Iltanuokkari 13-18-vuotiaille: toiminta on keskeytetty 11.4.2021 asti.
– Pikkunuokkari 3-6-luokkalaisille: toiminta jatkuu normaalisti (huomioidaan turvavälit ja THL:n ohjeistukset sekä 10 henkilön enimmäismäärä)

Kaikki aikuisten ja 12-20-vuotiaiden sisä- ja ulkotiloissa tapahtuva ryhmäharrastustoiminta pidetään keskeytettynä 11.4.2021 saakka. Ulkoliikuntapaikat pidetään avoinna omaehtoista liikkumista varten. Suosittelemme kuntalaisille ulkoliikuntaa, huomioiden turvavälit ja Aluehallintoviraston kokoontumisrajoituksen (6 henkilöä).

Vuonna 2008 syntyneillä ja sitä nuoremmilla ryhmässä harrastaminen on edelleen sallittua, mutta lähikontaktia sisältävät harjoitteet eivät ole sallittuja. Kilpailuja tai esiintymisiä ei tule järjestää. Ohje lasten ja nuorten harrastustoiminnan järjestämisestä (OKM ja THL). Kunnan sisäliikuntatilat ovat käytettävissä 11.4.2021 asti vain vuonna 2008 tai sen jälkeen syntyneiden harrastustoimintaan sekä lakisääteisten palvelujen toteuttamiseen.

Nousiaisten kuntosalin toiminta pidetään keskeytettynä 11.4.2021 saakka ja uintitilat pidetään myös edelleen keskeytettynä 11.4.2021 saakka.

Yleisötilaisuudet: Sisä- ja ulkotiloissa järjestettävissä tapahtumissa noudatetaan korkeintaan 6 henkilön osallistumissuositusta. Suositus ei koske kunnallisia toimielimiä.

Kunnanvirasto palvelee edelleen asiakkaita puhelimitse, sähköpostitse sekä ajanvarauksella. Kunnan henkilökunta käyttää asiakaspalvelutilanteissa kasvomaskia/visiiriä.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella voimassa on edelleen maksimaalinen maskisuositus ja maksimaalinen etätyösuositus.

Turun seudun joukkoliikenteessä, Fölissä ja Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksen (ELY) ostamassa joukkoliikenteessä on voimassa maskipakko. Koronakoordinaatioryhmä suosittaa, että kaikki kunnat noudattaisivat alueensa joukkoliikenteessä sekä koulukuljetuksissa maskipakkoa.

Nousiaisissa 31.3.2021 (päivitetty 1.4.2021)

————-

Alueellinen koronaryhmä suosittelee etäopetuksen jatkuvan 11.4. asti

Varsinais-Suomen alueellinen koronaryhmä jatkoi kaikkia voimassa olevien suosituksia pääsiäisen jälkeisen viikon ajan eli 11.4. saakka. Vastaavasti ryhmä suosittelee, että voimassa olevaa etäopetusta jatkettaisiin 11.4. saakka. Koronatilanne on edelleen vakava Varsinais-Suomen alueella. Koronan ilmaantuvuusluku sataatuhatta ihmistä kohden on hieman laskenut, mutta on edelleen korkea.

Koronan ilmaantuvuus Varsinais-Suomessa kahden viikon seurantajaksolla on nyt 245,4. Edellisen seurantajakson ajan ilmaantuvuusluku oli 250,8. Eilen uusia tapauksia todettiin 42, kun aikaisemmin niitä on ollut jopa 100 päivässä.

– Tilanne on silti edelleen huolestuttava. Ilmaantuvuus on kymmenkertainen verrattuna siihen, mitä se oli vuosi sitten keväällä pahimmillaan, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava ylilääkäri Esa Rintala sanoo.

Positiivisten osuus testatuista on hieman laskenut. Positiivisten osuus oli viime viikolla 5,4 prosenttia, edellisellä viikolla 5,8 prosenttia.

Perhe ja lähipiiri ovat edelleen merkittävimmät tartunnan lähteet, mutta näissäkin ryhmissä tartunnat ovat vähentyneet viime viikon aikana.

– Rajoitukset ovat maksimissaan olleet jo jonkun aikaa eli olisi aikakin, että tartuntamäärät alkaisivat laskea, Rintala sanoo.

Kunta päättää kouluista

Alueellinen koronaryhmä suosittelee yläkoulujen, lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten etäopetuksen jatkamista 11.4. asti Varsinais-Suomessa. Kunnat tekevät oman koronatilanteensa mukaisen päätöksensä asiassa.

– Kouluista on edelleen tullut tartuntoja, joten koronaviruksen välttämiseksi etäopetus maskin käytön ohella on paras ratkaisu, Rintala toteaa.

Taudin jäljittäminen Varsinais-Suomessa on saatu jälleen pienen notkahduksen jälkeen hyvälle tasolle. Viime viikolla kolme neljästä tartunnasta saatiin jäljitettyä. Myös opiskelijoiden tartuntarypästä on saatu jäljitettyä.

– Vaihto-oppilaiden osalta Turku on saanut hyvässä yhteistyössä korkeakoulujen kanssa leviämisen kuriin, Rintala uskoo.

Etelä-Afrikan variantin muunnos, joka löydettiin opiskelijoiden joukosta Turusta viime viikolla, on havaittu toistaiseksi pelkästään yhdessä ryppäässä. Siinä on todettu 108 positiivista.

– Tauti on ilmeisesti herkästi levinnyt opiskelijoiden joukossa. Onneksi näyttää siltä, ettei se ole ainakaan toistaiseksi levinnyt tämän yhden tautiryppään ulkopuolelle, sanoo Tyks Laboratorioiden johtaja Antti Hakanen.

Turun yliopistollisen keskussairaalan sairaaloissa on koronaviruksen vuoksi hoidossa 29 potilasta, joista kuusi tehohoidossa. Keinovalikoimaa koronan hillitsemiseksi tarvitaan.

– Olemme edelleen tiukasti leviämisvaiheessa ja sairaaloidemme kuormitus on korkealla. Liikkumisrajoituksiin ei tällä hetkellä ole tarvetta, mutta on tärkeää, että sekin keino on otettavissa käyttöön, ja tarvittaessa mahdollisimman nopeasti. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Mikko Pietilä sanoo.

Rokotukset etenevät sujuvasti

Koronarokotusten määrät Varsinais-Suomessa on saatu hyvälle tasolle yli 75-vuotiailla. Rokotukset etenevät nyt nopeasti myös 70–74-vuotiailla. Kaikille rokotuksen haluaville yli 70-vuotiaille saadaan tämänhetkisen arvion mukaan ensimmäiset rokotusannokset annettua viikkoon 15 tai 16 mennessä.

– Rokotusten alueellinen painotus olisi tärkeää ottaa käyttöön. Rokotukset ovat meille tärkeimpiä keinoja korona-ajasta pois pääsemiseksi, Pietilä toteaa.