Muutokset palveluissa jatkuvat ennallaan 6.9.2021-19.9.2021, suosituksiin ei muutoksia

Varsinais-Suomen koronapandemiaryhmä kokoontui 31.8.2021. ja totesi, että koronavirustaudin tartunnat ovat Varsinais-Suomessa pysyneet viikon ajan tasaisena. Koronan välttämiseksi edelleen maskit ja riittävä etäisyys toisiin ihmisiin ovat tärkeitä. Varsinais-Suomen koronakoordinaatioryhmä piti suosituksensa ennallaan. Tässä linkki asiaa koskevaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tiedotteeseen.

Lounais-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt 27.8 päätöksen tartuntatautilain 58 ja 58 d §:n mukaisen määräyksen kumoamista Varsinais-Suomen kuntien alueella. Alueellisen ohjausryhmän tiedotteen (31.8) mukaisesti on tärkeää, että tapahtumien järjestäjät ja niihin osallistujat edelleen muistavat, että Varsinais-Suomessa on voimassa tartuntatautilain pykälä 58 c, joka velvoittaa huolehtimaan, että:

1) asiakkailla ja osallistujilla on mahdollisuus käsien puhdistamiseen;

2) asiakkaille ja osallistujille annetaan ohjeet riittävän etäisyyden ylläpitämisestä, käsien puhdistamisesta ja muista tartuntojen leviämistä estävistä käytännöistä; ja

3) tilojen ja pintojen puhdistamista tehostetaan.

Tilojen haltijan tulee lisäksi järjestää asiakkaiden ja osallistujien oleskelu sillä tavoin väljästi, kuin se kyseisen toiminnan erityispiirteet huomioon ottaen on mahdollista ja sijoittaa mahdolliset asiakaspaikat riittävän etäälle toisistaan.

Nousiaisten johtoryhmä on tarkastellut linjauksiaan ajalle 6.9.2021-19.9.2021 alueellisen ohjausryhmän suositusten pohjalta. Johtoryhmä ei tehnyt muutoksia aiempiin linjauksiin.

Linjauksia tarvittaessa täsmennetään uuden ohjeistuksen perusteella sekä linjauksia kiristetään tarvittaessa tilanteen heikentyessä.

Nousiaisten kunnan linjaukset ajalle 6.9.2021-19.9.2021 ovat seuraavat:

Lukion, yläkoulun ja esi-6-luokien syyslukukausi on käynnissä lähiopetuksena, muutoksista opetusjärjestelyihin tiedotetaan tarkemmin Wilman kautta.

Maskisuositus koskee lukiota ja 4-9.luokkia. Myös vuosiluokan 1.-3. oppilaille tarjotaan kunnan toimesta mahdollisuus käyttää kasvomaskia. Koulukuljetusoppilaiden tulee käyttää kasvomaskia koulukuljetusten aikana, tämä koskee kaikkia vuosiluokkia.

Varhaiskasvatuspalveluiden toiminta jatkuu normaalisti. Yksikkökohtaisista käytännön järjestelyistä tiedotetaan suoraan huoltajia.

Kirjasto palvelee asiakkaita hyvää käsihygieniaa, maskisuositusta ja turvavälejä noudattaen. Kävijämääriä seurataan ja kirjastoon pääsyä voidaan tarvittaessa rajoittaa. Kirjasto suosittelee lähi- ja verkkomaksua.

Nuorisotilan (os. Moisiontie 19) toiminta:
– Aikuisten tilaisuudet: toiminnan jatkumisesta tiedotetaan erikseen.
– Iltanuokkari 13-18-vuotiaille: toiminta käynnissä.
– Pikkunuokkari 3-6-luokkalaisille: toiminta käynnissä.

Aikuiset: Ryhmäliikunta sekä ottelu- ja kilpailutoiminta sisä- ja ulkotiloissa voivat jatkua lähikontakteilla.

Vuonna 2001 syntyneiden tai nuorempien lasten ja nuorten harrastetoiminta voi jatkua ulko- ja sisätiloissa oman ryhmän kesken lähikontakteilla. Lasten ja nuorten ottelu- ja kilpailutoimintaa voidaan järjestää.

Nousiaisten kuntosali on auki (ilman avoimia vuoroja) ja kuntosalin sisätiloihin sallitaan yhtäaikaisesti enintään 30 henkilöä ottaen huomioon turvavälejä ja hygieniatoimenpiteitä koskevat vaatimukset. Kuntosalin asiakkaille on koottu ohjeistus seuraavaan tiedotteeseen: https://nousiainen.fi/tiedote/nousiaisten-kuntosali-avataan-maantantaina-31-5-paivitetty-ohjeistus-kayttajille/

Uintipaikkojen (Falkinkoski, Valpperi, Pikisaari, Rantapiha) yhteydessä olevat pukuhuonetilat ovat auki. Saunominen ja puku- ja pesutilojen käyttö tulee tapahtua ripeästi ja muihin asiakkaisiin etäisyyttä pitäen. Toistaiseksi näihin sisätiloihin sallitaan yhtäaikaisesti enintään 10 henkilöä ottaen huomioon turvavälejä ja hygieniatoimenpiteitä koskevat vaatimukset.

Yleisötilaisuudet: Sisä- ja ulkotiloissa järjestettävissä tapahtumissa noudatetaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston (AVI) voimassa olevia määräyksiä. Yksityistilaisuuksia suositellaan järjestämään terveysturvallisesti. Yksityistilaisuuksia koskevia henkilömäärärajoituksia ei ole voimassa. AVI:n sivuilla on vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin.

Kunnanvirasto palvelee edelleen asiakkaita puhelimitse, sähköpostitse sekä ajanvarauksella. Kunnan henkilökunta käyttää sisätiloissa asiakaspalvelutilanteissa kasvomaskia/visiiriä. Sovithan tapaamisista etukäteen ja yhteystietomme löydät tämän sivun kautta: https://nousiainen.fi/henkilot/

Varsinais-Suomessa on voimassa tiukin maskisuositus (THL:n leviämisvaiheen suositus) lue tarkemmat suositukset Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin verkkosivuilta.

Nousiaisissa 1.9.2021