Nousiaisten kunnan johtoryhmän linjaukset perustuen alueellisen koronaryhmän 2.2. suosituksiin

Varsinais-Suomen koronapandemiaryhmän 2.2.2021 suositusten mukaisesti Nousiaisten kunnassa jatketaan kaikkia aiempia suosituksia hiihtolomien yli, 28.2.2021 saakka koronaviruspandemian leviämisen ehkäisemiseksi. Tässä linkki asiaa koskevaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tiedotteeseen: https://www.vsshp.fi/fi/sairaanhoitopiiri/media-tiedotteet-viestinta/tiedotteet/Sivut/Koronakoordinaatioryhm%C3%A4-jatkoi-kaikkia-suosituksia-helmikuun-loppuun.-Maksimaalinen-et%C3%A4ty%C3%B6suositus-on-voimassa.aspx

Kertauksena Nousiaisten kunnan linjaukset ovat seuraavat:

Opetus ja varhaiskasvatus:

Lukion opetuksessa on käytössä suosituksen mukainen etä- ja lähiopetusta vuorotteleva hybridimalli niin, että välttämätön opetus voidaan toteuttaa lähiopetuksena. Asiasta on tiedotettu tarkemmin Wilman kautta.

Esi-9-luokilla kaikki peruskoulut ovat lähiopetuksessa. Asiasta on tiedotettu tarkemmin Wilman kautta.

Maskisuositus koskee lukiota ja 5-9.luokkia.

Kirjaston aukioloajat säilyvät ennallaan. Pikainen asiointi eli palauttaminen, varausten nouto ja lainaus ovat mahdollisia, suositus max. 15 minuuttia kerrallaan. Asiakastietokoneen välttämätön nopea käyttö ja tulostaminen ovat mahdollisiaGalleria, lehtienlukupöydät ja muut oleskelu jalukupaikat eivät ole käytössä. Kirjastoon ei voi tulla lukemaan sanomalehtiä, opiskelemaan tai oleskelemaan. Kävijämääriä seurataan ja kirjastoon pääsyä voidaan tarvittaessa rajoittaaSuositellaan lähi- ja verkkomaksuaKoululaisryhmiä otetaan ennakkovarauksella aamuisin ennen aukioloa, yksi ryhmä kerrallaan.

Nuorisotilan (os. Moisiontie 19) toimintaa muutetaan seuraavasti:
– Aikuisten tilaisuudet on keskeytetty 28.2.2021 asti
– Pikkunuokkari 3-6-luokkalaisille: toiminta jatkuu normaalisti joulutauon jälkeen 7.1.2021 lukien.
– Iltanuokkari 13-18-vuotiaille: toiminta jatkuu normaalisti joulutauon jälkeen 7.1.2021 lukien (pyydämme osallistuvia nuoria käyttämään maskia nuorisotilassa). Nuoret saavat kangasmaskit yläkoululta.

Kaikki aikuisten sisätiloissa tapahtuva harrastustoiminta pidetään edelleen keskeytettynä 28.2.2021 saakka.

Lasten ja nuorten harrastustoiminta voi kuitenkin jatkua (alle 20-vuotiaat) seuraavin rajoituksin:
– Sisäliikuntatiloissa toteutettava alle 20-vuotiaiden ottelu- ja kilpailutoiminta tulee keskeyttää.
– Harjoittelu alle 20-vuotiaiden toimintaan varatuilla vuoroilla tulee toteuttaa turvavälein ja ilman lähikontaktia.

Ulkoliikuntapaikat pidetään avoinna omaehtoista liikkumista varten.

Käytännössä linjaus tarkoittaa sitä, että kuntosali ja kylmäuintitilat pidetään suljettuina 28.2.2021 asti ja kunnan sisäliikuntatilat ovat käytettävissä 28.2.2021 asti vain alle 20-vuotiaiden harrastustoimintaan.

Yleisötilaisuudet: Sisä- ja ulkotiloissa järjestettävissä tapahtumissa noudatetaan korkeintaan 10 henkilön osallistumissuositusta. Suositus ei koske kunnallisia toimielimiä.

Kunnan henkilökunta käyttää asiakaspalvelutilanteissa kasvomaskia/visiiriä. Kunnanvirasto palvelee edelleen asiakkaita puhelimitse, sähköpostitse sekä ajanvarauksella.

Nousiaisissa 3.2.2021

—————————————————

Koronakoordinaatioryhmä jatkoi kaikkia suosituksia helmikuun loppuun: ”maksimaalinen etätyösuositus on voimassa”

Koronatartuntojen määrä Varsinais-Suomessa ei ole laskusuunnassa. Alueen koronakoordinaatioryhmä jatkoi kaikkia aiemmin annettuja suosituksia hiihtolomien yli, 28.2.2021 saakka. Aikuisten ja nuorten aikuisten vastuu tartuntojen ja massa-altistusten välttämisessä korostuu. Toisen asteen oppilaitokset jatkavat hybridiopetuksessa. Koordinaatioryhmä muistuttaa, että työpaikoilla on edelleen voimassa maksimaalinen etätyösuositus.

– Varsinais-Suomen koronatapausten määrä nousee, ja testeissä ilmenee jopa yli 60 tapausta päivässä. Toivottua laskutrendiä ei ole tullut, vaan tilanne on jäänyt jumittamaan, kertoo Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava ylilääkäri Esa Rintala.

Kaikkiaan koronatapauksia on Varsinais-Suomessa koko epidemian aikana todettu nyt 4 408 Koronatapausten ilmaantuvuus sairaanhoitopiirin alueella on noussut ja on nyt 115,6. Vielä viikko sitten kahden viikon ilmaantuvuusluku sataatuhatta asukasta kohden oli alle sadan. Näytteidenottomäärät ovat nousseet, positiivisten osuus testatuista on laskenut 3,3 prosenttiin. Viime viikolla vastaava luku oli 3,6.

Koronaväsymykselle ei saa antaa periksi

Varsinais-Suomen koronakoordinaatioryhmä päätti jatkaa kaikkia voimassa olevia suosituksia 28.2.2021 asti.

– Koronavirustaudin leviämisen lisäksi pahin uhka on nyt kyllästyminen pitkään jatkuviin rajoituksiin. Me emme saa herpaantua, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Mikko Pietilä kannustaa.

Koronakoordinaatioryhmä käsitteli sitä, että pitkittynyt epidemiatilanne ja jatkuvat rajoitukset ymmärrettävästi aiheuttavat väsymystä.

– Mitä paremmin noudatamme rajoituksia nyt, sitä paremmat edellytykset on niitä jatkossa keventää. Vain me yhdessä saamme epidemian kääntymään, Mikko Pietilä sanoo.

Aikuisten ja työelämän rooli epidemian hillinnässä on korostunut.

– Muistutamme, että valtakunnallinen maksimaalinen etätyösuositus on voimassa. Itse asiassa kannustamme entistäkin painokkaammin työnantajia tosiasiallisesti mahdollistamaan etätyön niissä tehtävissä, joissa se on mahdollista. Kymmenen henkilön kokoontumisrajoituksia ei myöskään ole purettu, Pietiä muistuttaa.

Toisen asteen oppilaitoksissa jatketaan hybridimallilla, joten vain välttämättömäksi arvioitu opetus annetaan lähiopetuksena. Altistusmäärät ovat sekä päiväkodeissa että alueen perusopetuksessa olleet joissakin kunnissa suuria. Viikolla 4 Varsinais-Suomen peruskouluissa ja päiväkodeissa koronavirukselle altistui kaikkiaan noin 350 ihmistä.

Koronakoordinaatioryhmä kannustaa ulkoliikuntaan

Ulkoliikuntapaikkoja voivat käyttää kaikki ikäryhmät. Vähintään kahden metrin turvaväleistä tulee huolehtia jokaisessa tilanteessa.

– Nyt jatketut suositukset kattavat hiihtolomakauden. Alueellamme on erinomaiset mahdollisuudet ulkona liikkumiseen. Ulkona turvavälien noudattaminenkin on helpompaa. Liikunnan ilo otetaan siis irti ulkoillen, Mikko Pietilä sanoo.

Samassa taloudessa asuvilta saatujen tartuntojen määrä on jälleen lähtenyt Varsinais-Suomessa nousuun. Myös niiden tautitapausten määrä, joiden tartunnan lähdettä ei pystytä selvittämään, on kaksinkertaistunut edellisviikosta. Tällä hetkellä 68 prosentissa tapauksista tartunnan lähde pystytään jäljittämään.

Viikolla 4 Turun lentokentällä ja satamassa tehtiin yhteensä 364 koronatestiä. Testimäärät lähes tuplaantuivat edellisviikosta. Sataman testauksissa löytyi kolme ja lentokentällä testatuista neljä koronatapausta.

Tyksissä on hoidettavana seitsemän koronapotilasta. Virusmuunnoksia Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella on todettu kahdeksan.

Rokotukset edenneet tehosteisiin

Maanantaihin 1.2. mennessä Varsinais-Suomessa ensimmäisen koronavirusrokoteannoksen on saanut noin 14 500 ihmistä ja lähes 2000 on saanut tehosteannoksen (THL:n rokoterekisteri).

Ensimmäisen rokoteannoksen saaneiden osuus Varsinais-Suomessa:

• Koronaan liittyvää työtä tekevästä ja muusta rokotusjärjestyksessä kiireelliseksi luokitellusta terveydenhuollon henkilökunnasta noin 70 prosenttia
  • Iäkkäiden asumispalvelujen henkilökunnasta noin 92 prosenttia
  • Iäkkäiden asumispalvelujen asukkaista 100 prosenttia
  • 80-vuotiaista ja sitä vanhemmista noin 13 prosenttia
  • 70-79-vuotiaat noin 0,5 prosenttia (rokotetut ovat ympärivuorokautisen hoivan asukkaita)