Nousiaisten kunnan johtoryhmän linjaukset perustuen alueellisen ohjausryhmän 16.2. suosituksiin

Varsinais-Suomen koronapandemiaryhmän 16.2.2021 suositusten mukaisesti Nousiaisten kunta keventää aikuisten kuntosaliharjoitteluun liittyviä suosituksiaan maanantaista 22.2 lukien. Lisäksi ensi viikosta alkaen myös aikuisten pienimuotoista korkeintaan 10 henkilön ryhmäliikuntaa voidaan järjestää ulkona. Muutoin kaikkia aiempia suosituksia jatketaan 7.3.2021 saakka. Tässä linkki asiaa koskevaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tiedotteeseen: https://www.vsshp.fi/fi/sairaanhoitopiiri/media-tiedotteet-viestinta/tiedotteet/Sivut/Koronakoordinaatioryhma-kevensi-aikuisten-sisaliikuntasuosituksia.aspx

Nousiaisten kunnan linjaukset ovat seuraavat:

Opetus ja varhaiskasvatus:

Lukion opetuksessa on käytössä suosituksen mukainen etä- ja lähiopetusta vuorotteleva hybridimalli niin, että välttämätön opetus voidaan toteuttaa lähiopetuksena. Asiasta on tiedotettu tarkemmin Wilman kautta.

Esi-9-luokilla kaikki peruskoulut ovat lähiopetuksessa. Asiasta on tiedotettu tarkemmin Wilman kautta.

Maskisuositus koskee lukiota ja 5-9.luokkia.

Kirjaston aukioloajat säilyvät ennallaan. Pikainen asiointi eli palauttaminen, varausten nouto ja lainaus ovat mahdollisia, suositus max. 15 minuuttia kerrallaan. Asiakastietokoneen välttämätön nopea käyttö ja tulostaminen ovat mahdollisiaGalleria, lehtienlukupöydät ja muut oleskelu jalukupaikat eivät ole käytössä. Kirjastoon ei voi tulla lukemaan sanomalehtiä, opiskelemaan tai oleskelemaan. Kävijämääriä seurataan ja kirjastoon pääsyä voidaan tarvittaessa rajoittaaSuositellaan lähi- ja verkkomaksuaKoululaisryhmiä otetaan ennakkovarauksella aamuisin ennen aukioloa, yksi ryhmä kerrallaan.

Nuorisotilan (os. Moisiontie 19) toimintaa muutetaan seuraavasti:
– Aikuisten tilaisuudet on keskeytetty 7.3.2021 asti
– Pikkunuokkari 3-6-luokkalaisille: toiminta jatkuu normaalisti.
– Iltanuokkari 13-18-vuotiaille: toiminta jatkuu normaalisti (pyydämme osallistuvia nuoria käyttämään maskia nuorisotilassa). Nuoret saavat kasvomaskit yläkoululta.

Kaikki aikuisten sisätiloissa tapahtuva ryhmäharrastustoiminta pidetään edelleen keskeytettynä 7.3.2021 saakka.

Lasten ja nuorten harrastustoiminta voi kuitenkin jatkua (alle 20-vuotiaat) seuraavin rajoituksin:
– Alle 12-vuotiaiden oman ryhmän tai joukkueen kesken myös lähikontaktia sisältävät harjoitteet ovat sallittuja, sen sijaan esim. pelaaminen muita joukkueita vastaan ei ole edelleenkään sallittua. Kilpailuja tai esiintymisiä ei tule järjestää. Ohje lasten ja nuorten harrastustoiminnan järjestämisestä (OKM ja THL).
– Sisäliikuntatiloissa toteutettava alle 20-vuotiaiden ottelu- ja kilpailutoiminta tulee keskeyttää.
– Harjoittelu 12-20-vuotiaiden toimintaan varatuilla vuoroilla tulee toteutua turvavälein ja ilman lähikontaktia. Tämä tarkoittaa mm. peliharjoittelussa, voimistelussa, kamppailulajiharjoittelussa pidättäytymistä lähikontaktityyppisestä harjoittelusta.
– Aikuisten yksilölajien harrastamista koskeva erillinen ohje on voimassa 22.2.2021 alkaen. Ohjeistus koskee ensisijaisesti kuntosaleja ja muita sellaisia liikuntatiloja, joissa harrastetaan yksilölajeja. Ohjeistus ei koske uimahalleja eikä salli tapahtumien järjestämistä.
– Ulkoliikuntapaikoilla voi järjestää myös aikuisten, enintään kymmenen henkilön pienryhmätoimintaa, kun huolehditaan vähintään kahden metrin turvaväleistä. Henkilöllä ei saa olla koronaan viittaavia oireita eikä hän saa olla määrättynä eristykseen tai karanteeniin liikuntaharrastuksen aikana.

Ulkoliikuntapaikat pidetään avoinna omaehtoista liikkumista varten.

Käytännössä linjaus tarkoittaa sitä, että kuntosali avataan ilman ryhmäliikuntatoimintoja 22.2.2021, kylmäuintitilat pidetään edelleen suljettuina 7.3.2021 asti ja kunnan sisäliikuntatilat ovat käytettävissä 7.3.2021 asti vain alle 20-vuotiaiden harrastustoimintaan tai aikuisten yksilöharrastamista varten.

Yleisötilaisuudet: Sisä- ja ulkotiloissa järjestettävissä tapahtumissa noudatetaan korkeintaan 10 henkilön osallistumissuositusta. Suositus ei koske kunnallisia toimielimiä.

Kunnan henkilökunta käyttää asiakaspalvelutilanteissa kasvomaskia/visiiriä. Kunnanvirasto palvelee edelleen asiakkaita puhelimitse, sähköpostitse sekä ajanvarauksella.

Nousiaisissa 17.2.2021

————-

Koronakoordinaatioryhmä kevensi aikuisten sisäliikuntasuosituksia – uimahalleihin ei edelleenkään päästä

Koronatilanne Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella on kokonaisuutena hiukan helpottanut. Tiistaina kokoontunut koronakoordinaatioryhmä höllensi aikuisten kuntosaliharjoitteluun liittyviä suosituksiaan. Ensi viikosta alkaen myös aikuisten pienimuotoista, korkeintaan 10 henkilön ryhmäliikuntaa voidaan järjestää ulkona.

Maakunnan koronatilanteessa on kuntakohtaista vaihtelua. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin koronakoordinaatioryhmä on jatkanut voimassa olevia koronan leviämisen estämiseksi annettuja suosituksia 7. maaliskuuta saakka. Varsinais-Suomi on yhä leviämisvaiheessa, joten maskisuosituksesta, kokoontumisrajoituksista tai maksimaalisista etätyösuosituksista ei voida luopua. Myös toisen asteen oppilaitoksissa jatketaan suositusten mukaan hybridiopetuksessa.

Koronakoordinaatioryhmä kuitenkin linjasi, että aikuisten yksilöllisen sisäliikunnan suosituksia voidaan keventää maanantaista 22. helmikuuta alkaen.

– Käytännössä tämä koskee aikuisten kuntosaliharjoittelua. Suosituksena on, että asiakasmäärä rajoitetaan ainakin puoleen tilan sallimasta maksimista ja että liikuntatilaa asiakasta kohden varataan riittävästi niin, että kahden metrin turvaväleistä voidaan huolehtia. Asiakkaiden suositellaan käyttävän maskeja myös liikuntasuorituksen aikana, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava ylilääkäri Esa Rintala muistuttaa.

Suositus on, että yksityiset toimijat ottavat käyttöönsä vastaavat toimet.

Uimahallit eivät vielä avaudu

Koronakoordinaatioryhmä korostaa, että aikuisten sisätiloissa tapahtuvaa ryhmäliikuntaa ei edelleenkään sallita. Myöskään uimahalleja koskevia rajoituksia ei voida purkaa. Sen sijaan ryhmä väljensi aikuisten ulkona tapahtuvan pienryhmäliikunnan suosituksia. Tämäkin muutos tulee voimaan ensi maanantaista 22. helmikuuta alkaen.

– Aikuisetkin voivat siis harrastaa liikuntaa pienissä ryhmissä ulkona, kunhan ryhmän koko ei nouse yli kymmenen ja turvavälejä pystytään noudattamaan, kertoo Esa Rintala.

Korona tarttuu edelleen työpaikoilla

Varsinais-Suomessa koronatartuntoja on ilmennyt aiempia viikkoja enemmän työpaikoilta. Myös lähipiiriltä ja samassa taloudessa asuvilta saatujen tartuntojen ja altistusten määrä on pysynyt korkeana. Tartuntalähteistä pystytään tällä hetkellä tunnistamaan noin 70 prosenttia.

– Tilanne näyttää hiukan toiveikkaammalta. Päivittäisten tapausten määrät ovat olleet laskutrendissä viimeisten parin viikon ajan, ja myös ilmaantuvuusluku sataatuhatta asukasta kohden on laskenut. Kahden viikon jaksolta se on nyt 90,4. Huolellinen maskin käyttö olisi arvioni mukaan estänyt monta työpaikkatartuntaa, joita nyt tulee valitettavan paljon, sanoo Esa Rintala.

Eilen Varsinais-Suomessa todettiin 41 uutta koronavirustapausta. Muuntoviruksia sairaanhoitopiirin alueella on löydetty 11. Ne ovat kaikki UK-variantteja.

Positiivisten osuus testatuista on 2,2 prosenttia. Se on ollut yhtä alhainen viimeksi ennen joulua. Viikolla 6 testeissä kävi liki 7 500 henkilöä. Tehtyjen testien määrät laskivat vain vähän aiemmista viikoista. Tyksissä on sairaalahoidossa tällä hetkellä koronan vuoksi kuusi potilasta.

Varsinais-Suomessa on 15. helmikuuta mennessä annettu kaikkiaan noin 28 000 rokoteannosta. Ensimmäisen vaiheen koronavirusrokotteita on annettu noin 20 200, ja lähes 8000 henkilöä on saanut tehosteannoksen.

Ylioppilaskirjoituksiin voi päästä myös karanteenissa

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin koronakoordinaatioryhmä linjasi tiistaina, että kuntien on mahdollista tarkoin järjestelyin sallia ylioppilaskirjoituksiin osallistuminen myös karanteeniin määrätyille abiturienteille. Lähtökohtana on, että abiturientin tulee esittää mahdollisimman tuore negatiivinen koronatestin tulos ja eikä hänellä saa olla mitään infektio-oireita. Karanteenissa kirjoittaminen on mahdollista, jos oppilaitos järjestää opiskelijalle erillisen tilan kokeen suorittamisen ajaksi. Oppilas muun muassa sitoutuu tulemaan koetilanteeseen yksityisautolla.

Opettajia ei voida velvoittaa karanteeniin määrätyn opiskelijan koetilanteen valvojiksi. Kunnat tekevät päätöksen, miten ylioppilaskirjoitukset käytännössä olisivat karanteenitapauksissa järjestettävissä.