Nousiaisten kunnan johtoryhmän linjaukset perustuen alueellisen ohjausryhmän 9.2. suosituksiin

Varsinais-Suomen koronapandemiaryhmän 9.2.2021 suositusten mukaisesti Nousiaisten kunta keventää lasten ryhmäharrastustoimintaa koskevia suosituksiaan, muutoin jatketaan kaikkia aiempia suosituksia hiihtolomien yli, 28.2.2021 saakka. Tässä linkki asiaa koskevaan Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tiedotteeseen: https://www.vsshp.fi/fi/sairaanhoitopiiri/media-tiedotteet-viestinta/tiedotteet/Sivut/Lasten-harrastustoimintaan-pienia-hollennyksia.aspx

Nousiaisten kunnan linjaukset ovat seuraavat:

Opetus ja varhaiskasvatus:

Lukion opetuksessa on käytössä suosituksen mukainen etä- ja lähiopetusta vuorotteleva hybridimalli niin, että välttämätön opetus voidaan toteuttaa lähiopetuksena. Asiasta on tiedotettu tarkemmin Wilman kautta.

Esi-9-luokilla kaikki peruskoulut ovat lähiopetuksessa. Asiasta on tiedotettu tarkemmin Wilman kautta.

Maskisuositus koskee lukiota ja 5-9.luokkia.

Kirjaston aukioloajat säilyvät ennallaan. Pikainen asiointi eli palauttaminen, varausten nouto ja lainaus ovat mahdollisia, suositus max. 15 minuuttia kerrallaan. Asiakastietokoneen välttämätön nopea käyttö ja tulostaminen ovat mahdollisiaGalleria, lehtienlukupöydät ja muut oleskelu jalukupaikat eivät ole käytössä. Kirjastoon ei voi tulla lukemaan sanomalehtiä, opiskelemaan tai oleskelemaan. Kävijämääriä seurataan ja kirjastoon pääsyä voidaan tarvittaessa rajoittaaSuositellaan lähi- ja verkkomaksuaKoululaisryhmiä otetaan ennakkovarauksella aamuisin ennen aukioloa, yksi ryhmä kerrallaan.

Nuorisotilan (os. Moisiontie 19) toimintaa muutetaan seuraavasti:
– Aikuisten tilaisuudet on keskeytetty 28.2.2021 asti
– Pikkunuokkari 3-6-luokkalaisille: toiminta jatkuu normaalisti.
– Iltanuokkari 13-18-vuotiaille: toiminta jatkuu normaalisti (pyydämme osallistuvia nuoria käyttämään maskia nuorisotilassa). Nuoret saavat kasvomaskit yläkoululta.

Kaikki aikuisten sisätiloissa tapahtuva harrastustoiminta pidetään edelleen keskeytettynä 28.2.2021 saakka.

Lasten ja nuorten harrastustoiminta voi kuitenkin jatkua (alle 20-vuotiaat) seuraavin rajoituksin:
Alle 12-vuotiaiden oman ryhmän tai joukkueen kesken myös lähikontaktia sisältävät harjoitteet ovat sallittuja, sen sijaan esim. pelaaminen muita joukkueita vastaan ei ole edelleenkään sallittua. Kilpailuja tai esiintymisiä ei tule järjestää. Ohje lasten ja nuorten harrastustoiminnan järjestämisestä (OKM ja THL).
– Sisäliikuntatiloissa toteutettava alle 20-vuotiaiden ottelu- ja kilpailutoiminta tulee keskeyttää.
– Harjoittelu 12-20-vuotiaiden toimintaan varatuilla vuoroilla tulee toteutua turvavälein ja ilman lähikontaktia. Tämä tarkoittaa mm. peliharjoittelussa, voimistelussa, kamppailulajiharjoittelussa pidättäytymistä lähikontaktityyppisestä harjoittelusta.

Ulkoliikuntapaikat pidetään avoinna omaehtoista liikkumista varten.

Käytännössä linjaus tarkoittaa sitä, että kuntosali ja kylmäuintitilat pidetään suljettuina 28.2.2021 asti ja kunnan sisäliikuntatilat ovat käytettävissä 28.2.2021 asti vain alle 20-vuotiaiden harrastustoimintaan.

Yleisötilaisuudet: Sisä- ja ulkotiloissa järjestettävissä tapahtumissa noudatetaan korkeintaan 10 henkilön osallistumissuositusta. Suositus ei koske kunnallisia toimielimiä.

Kunnan henkilökunta käyttää asiakaspalvelutilanteissa kasvomaskia/visiiriä. Kunnanvirasto palvelee edelleen asiakkaita puhelimitse, sähköpostitse sekä ajanvarauksella.

Nousiaisissa 10.2.2021

—————————

Lasten harrastustoimintaan pieniä höllennyksiä

– koronakoordinaatioryhmä sallii alle 12-vuotiaiden harjoitteluryhmien toiminnan

Tiistaina 9.2.2021 kokoontunut Varsinais-Suomen koronakoordinaatioryhmä kevensi lasten ryhmäharrastustoimintaa koskevia suosituksiaan. Alle 12-vuotiaiden oman ryhmän tai joukkueen kesken myös lähikontaktia sisältävät harjoitteet ovat jatkossa mahdollisia. Pelaaminen muita joukkueita vastaan ei edelleenkään ole sallittua eikä kilpailuja tai esiintymisiä tule järjestää.

Varsinais-Suomi on yhä koronan leviämisvaiheessa eikä suositusten höllentämiselle muilta osin ole edellytyksiä.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella on ollut voimassa suositus, jonka mukaan alle 12-vuotiaiden harrastustoiminta on ollut mahdollista vain, jos se on järjestetty turvavälejä ja kokoontumisrajoituksia noudattaen. Koordinaatioryhmä keskusteli OKM:n ja THL:n 2.2.2021 aiheesta antamasta ohjeesta. Valtioneuvoston periaatepäätöksen lähtökohtana on, että alle 12-vuotiaiden ryhmäharrastustoimintaa ei rajoitettaisi.

Varsinais-Suomessa alle 12-vuotiaat voivat jatkossa harjoitella pelinomaisesti nimenomaan oman harrastusryhmänsä kesken. Koronakoordinaatioryhmä korostaa, että alle 12-vuotiaiden harrastusryhmissä on jatkossakin suositeltavaa kokoontua aina samoissa kokoonpanoissa. Myöskään kilpailutapahtumia, konsertteja, esityksiä, näytöksiä tai muita kohtaamisia muiden harrastusryhmien kanssa ei pidä järjestää. Erityistä huomiota tulisi kiinnittää kuorotoimintaan liittyviin riskeihin, sillä esimerkiksi musiikinopetuksessa suositellaan edelleen välttämään kuorolaulua.

– Noudatetaan edelleen turvallisen harrastamisen kriteerejä. Näin voimme varmistaa, että lapset voivat harrastaa monipuolisesti ja siten estää heidän putoamisensa hyvinvointia edistävästä harrastustoiminnasta, Varsinais-Suomen koronakoordinaatioryhmän puheenjohtaja Mikko Pietilä sanoo.

Koronakoordinaatioryhmä piti yli 12-vuotiaiden nuorten harrastustoimintaan liittyvät suositukset ennallaan. Käytännössä turvavälejä tulee pystyä noudattamaan kaikessa nuorten – sekä luonnollisesti aikuisten – harrastustoiminnassa.

Varsinais-Suomeen haetaan yhteistä mallia ylioppilaskirjoituksiin osallistumiseksi myös karanteenista

Maaliskuussa käynnistyvien ylioppilaskirjoitusten osalta koordinaatioryhmä suosittaa, että kunnat pyrkisivät järjestämään karanteenissa oleville abiturienteille mahdollisuuden osallistua kirjoituksiin. Tavoitteena olisi löytää Varsinais-Suomeen kuntien yhteinen malli.

– Ymmärrettävästi kunnissa on suuri huoli toisen asteen opiskelijoiden hyvinvoinnista ja etäopetuksen mahdollisesti tuottamasta oppimisvajeesta. Tilanne lukiossa lähiopetuksessa muuttuu, kun abiturientit pian lopettavat koulunsa. Tällä hetkellä voimassa olevat suosituksemmehan mahdollistavat hybridimallin eli osittaisen lähiopetuksen järjestämisen lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa, Mikko Pietilä muistuttaa.

Maakunta on edelleen leviämisvaiheessa

Eilen Varsinais-Suomessa todettiin 32 uutta koronavirustapausta. Ilmaantuvuusluku Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella on pysynyt jo joitain viikkona sadan tuntumassa. Tiistaina 9.2.2021 ilmaantuvuus sataatuhatta henkeä kohden oli 103.

Positiivisten osuus testatuista on 2,6 prosenttia. Testattujen määrä on noussut ja lähenee 8000 testiä viikossa.

Varsinais-Suomessa on löydetty 10 virusmuunnossa. Viikolla viisi Turun satamassa ja lentokentän testauksissa on tavoitettu yhteensä seitsemän koronapositiivista. Testejä satamassa ja lentokentällä tehtiin yli 360 kappaletta. Ulkomaanmatkoilta ja työpaikoilta tuotujen tartuntojen määrä on hienoisessa laskussa, niitä rekisteröitiin viime viikolla 14 kappaletta.

Maanantaihin 8.2. mennessä Varsinais-Suomessa ensimmäisen koronavirusrokoteannoksen on saanut noin 16 900 ihmistä ja lähes 6000 on saanut tehosteannoksen (THL:n rokoterekisteri).