Nousiaisten kunta työllistää 24 ahkeraa nuorta kesällä 2022

Tänä kesänä Nousiaisten kunta työllistää yhteensä 24 nuorta eri toimialoille eri pituisiksi työjaksoiksi. Kunnan tekninen osasto työllistää kesä- ja heinäkuun aikana kuukauden mittaisiin työsuhteisiin yhteensä kahdeksan nuorta. Teknisellä osastolla nuorten työtehtävät sisältävät ensisijaisesti viheralueiden hoitotöitä. Puhdistuspalvelut työllistävät kesällä kaksi nuorta erilaisiin siivoustehtäviin ja ruokahuoltoon Moisiokodin keittiöön työllistyy kaksi nuorta. Varhaiskasvatus palkkaa kaksi kesätyönuorta hoitamaan ja leikittämään lapsia. Nämä kesätyöpaikat sijoittuvat Nuppulan ja Puolen hehtaarin päiväkotiin.

Nuorten Duuniviikko on yhden viikon mittainen kesätyöjakso kymmenelle nuorelle. Duuniviikolla tehdään keskitetysti erilaisia huolto- ja kunnostustehtäviä vuosittain valittavassa kohteessa. Tänä vuonna kunnostuskohteeksi valikoitui Nuorten Paikka. Nuorten Paikka on Maskuntien varressa sijaitseva nuorten oma virkistys- ja oleskelupaikka. Duuniviikolle valittiin kymmenen kesätyöntekijää 33 hakijan joukosta.

Duuniviikko sijoittui kesäloman ensimmäiselle viikolle ja tehokkaan porukan ansioista kunnostuskohde valmistui aikataulussaan, viikon aikana. Nuorten Paikka sai työviikon aikana valtavan muodonmuutoksen, kun pikkumökki ja puuvaja-huussirakennus saivat uuttaa maalia pintaansa. Nuorten Paikan miljöö koki myös uudistumisen, kun piha sai pintaansa uutta sepeliä ja pihalle kylvettiin nurmialueet. Ehkä pihan näyttävin työkohde oli uusi grillipaikka, joten nyt nuorten kelpaa grillata Nuorten Paikalla.

Duuniviikolla työskenteleviä nuoria haastateltaessa nousi esiin tyytyväisyys kesätyöpaikkojen järjestymiselle – Ihan kiva, et kunta järjestää nuorille kesätyömahdollisuuksia, toteaa yksi nuori. Toisaalta Duuniviikolla työskentelyssä erityistä on myös se, että töitä tehdään koko viikko 10 nuoren ja kahden ohjaajan porukalla. Duuniviikolla korostuu yhteistyön tekeminen. Yksi mukana olleista nuorista toteaakin, että työnteko duuniviikolla oli hauskaa ja porukka oli kiva. Jos olisi mahdollisuus, niin hän hakisi uudelleen mukaan Duuniviikolle.

Duuniviikolla nuorten kanssa koko viikon mukana kunnostustäissä olivat nuorisotyönkoordinaattori Henna Isotalo ja harrastusetsivä Jarno Sainio. Ohjaajat kiittävätkin kovasti reipasta ja iloista kesätyönuorten porukkaa, jonka kanssa on nyt takana toimelias ja hauska työviikko. Niin ohjaajat, kuin nuoretkin nostavat esiin tärkeän asian: – Kun Nuorten Paikka on nyt saatu siistiin kuntoon isolla työllä, niin jokaisen käyttäjän tehtävä on huolehtia, että paikat pysyvät ehjinä ja siisteinä.

Duuniviikkolaisten kesätyöjakso tältä kesältä on nyt takana päin, mutta suurimmalla osalla kunnan kesätöihin työllistyneillä nuorilla kesätyöjakso on parhaillaan käynnissä tai vielä tulossa. Kunnan itse työllistämien nuorten lisäksi Nousiaisten kunta tukee nuorten kesätyöllistymistä jakamalla yrityksille ja yhdistyksille rahallista kesätyötukea nousiaislaisen nuoren palkkaamiseksi. Myös nuori yrittäjä voi tästä kesätyötuesta saada starttirahan omalle yritystoiminnalleen.

Nousiaisissa 10.6.2022