”Pieniä, suuria kohtaamisia” – soittokierros yli 70-vuotiaille kuntalaisille edennyt ja kirjaston uloslainaus käynnistynyt

Nousiaisten kunta päätti koronaviruspandemian alkamisen jälkeen, että kunta ottaa henkilökohtaisesti yhteyttä kaikkiin yli 70-vuotiaisiin asukkaisiin. Soittojen taustalla oli tahtotilamme varmistaa, että kaikilla asukkailla on tarvittava apu ja tieto poikkeusolojen osalta. Apua arjessa selviämiseen on nyt tarjolla monelta eri taholta ja haluamme, että apu löytää perille.

Käytännössä soittojen tekemisestä on vastannut kirjaston henkilökunta. Puhelut käynnistettiin yli 80-vuotiaista, jonka jälkeen jatkettiin yli 70-vuotiaisiin. Riikka, Paula ja Elina ovat tähän mennessä soittaneet huomattavat pari sataa puhelua. Kirjasto- ja kulttuuritoimenjohtaja Riikka Uski kuvaa soittokierrosta seuraavasti:

”Soitot ovat olleet merkityksellisiä – on tärkeää kuulla mitä ikäihmisille kuuluu ja saada heidän arjestaan käsitys. Nousiaislaisilla ikäihmisillä tilanne on ollut pääsääntöisesti hyvä ja yhteydenotot on koettu positiivisena. Tiedottamista ja palveluista kertomista on tehty paljon ja jonkin verran olemme myös ohjanneet ihmisiä eteenpäin muihin palveluihin. Olemme kuunnelleet niin iloja kuin suruja ja pyrkineet omalta osaltamme auttamaan ja ohjaamaan tarvittaessa eteenpäin – pieniä, suuria kohtaamisia.”

Kirjasto- ja kulttuuritoimenjohtaja Riikka Uski tekemässä soittokierrosta

Aivan kaikkia ei ole kuitenkaan pystytty tavoittamaan tai numeroa ei ole löydetty. Jos et ole vielä saanut soittoa ja sinulla on kysyttävää, voit olla yhteydessä kunnan omaan neuvontapuhelimeen tai perusturvakuntayhtymä Akselin neuvontapuhelimeen:

Nousiaisten kunnan neuvontapuhelin kuntalaisille ja palvelujen käyttäjille
– Puhelin 044 435 5355, arkisin klo 9-15
– Neuvontapuhelin on tarkoitettu kaikille kuntalaisille ja palvelujen käyttäjille, jotka kaipaavat lisätietoja Nousiaisten kunnan järjestämistä palveluista poikkeusolojen aikana.
-Neuvontapuhelimeen otetaan vastaan kaikki apu- ja neuvontapyynnöt, jotka kohdistuvat Nousiaisten kunnan palveluihin. Neuvontapuhelimeen vastaa Nousiaisten kunnan kirjaston henkilöstö.

Perusturvakuntayhtyä Akselin ikäihmisten neuvontapuhelin (70-vuotta täyttäneille)
– Puhelin 050 576 0908, arkisin klo 9-15
– Akseli-alueen ikäihmisille suunnattu neuvontapuhelin on avattu 23.3.2020 koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen aikana. Neuvontapuhelimesta voi tiedustella apua esim. kauppa- ja apteekkiasiointiin liittyen. Numero on tarkoitettu ikäihmisille jotka eivät ole säännöllisten palvelujen piirissä

Kirjaston uloslainaus käynnistynyt 11.5. lukien

Yli 70-vuotiaiden soittojen lisäksi kirjasto on aloittanut maanantaista 11.5. lukien varausten noutopalvelun. Kirjastosta otetaan asiakkaaseen yhteyttä, kun noutoilmoitus saapuneesta aineistosta on lähetetty. Noutoaika sovitaan etukäteen ja nouto tapahtuu kirjaston etuovelta turvallisuusnäkökulmat huomioiden. Tähän mennessä noutopalvelu on lähtenyt hyvin käyntiin ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä saadessaan varatun aineiston turvallisesti itselleen.

Tiistaina 26.5.2020 ja sen jälkeen tulevat varaukset ovat noudettavissa 1.6. alkaen kun kirjasto aukeaa normaalin aukioloajoin. Kirjaston aukeamisesta ja käytännön järjestelyistä tiedotetaan vielä tarkemmin lähempänä.

Nousiaisissa 14.5.2020

Nousiaisten kunta