Valpperin runkolinjassa rauta- tai mangaanisakkaa liikkeellä – laboratoriotulokset saapuneet

Laboratoriotutkimusten tulokset ovat tutustuttavissa tämän linkin kautta:

Vesinäytteiden tulokset

Päivitys 22.7.2020 klo 11.10

Alustavat laboratiotulokset vesinäytteistä ovat saapuneet ja tulos osoittaa veden puhtaaksi bakteerien osalta. Näin ollen vettä voi käyttää, mikäli siinä ei ole selvää ruskeaa värihaittaa. Mikäli vedessä on ruskeaa värihaittaa, vettä on syytä juoksuttaa kastelupostista tai jostakin muusta tavallisesta hanasta niin kauan, kunnes vesi on kirkasta. Pyykinpesukoneita tai astianpesukoneita ei kannata käyttää, ennen kuin vesi on kirkasta.

Tämän laatuista sakan liikkeelle lähtöä tapahtuu silloin tällöin vesilaitosten vesijohtolinjoilla. Nousiaisten Vesi Oy on toteuttanut runkolinjan huuhtelun viime yönä ja uusia yhteydenottoja värihaitasta ei ole tänään tullut. Sakkauma oli ilmeisesti melko pieni, sillä vesi alkoi kirkastua jo eilisen aikana.

Lisätietojen antaja: Nousiaisten Vesi Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Rauvola, puh. 044 435 5400, jarmo.rauvola@nousiainen.fi

Nousiaisissa 22.7.2020 klo 11.10

Nousiaisten kunta ja Nousiaisten Vesi Oy

—————-

Eilen maanantai-iltana 20.7.2020 on Valpperin suunnalta alkaen keskustaan päin todettu vesijohtovesijohtoveden voimakas värihaitta. Syynä tähän on Valpperin runkolinjassa liikkeelle lähtenyt rauta- tai mangaanisakka.  Sakka on liikkunut Valpperin suunnalta keskustaan päin. Sakan liikkellelähdön syytä ei vielä tiedetä, mutta sen voi saada aikaan esimerkiksi voimakas veden virtaus putkistossa.

Mikäli kiinteistön vedessä on havaittavissa selvä värihaitta, tulisi pyrkiä mahdollisimman vähäiseen vedenkäyttöön, koska sakka tukkii suodattimet ja termostaattihanat. Syytä selvitetään ja putkisto pyritään huuhtelemaan Nousiaisten Vesi Oy:n toimesta. Lisäksi vedestä otetaan näytteet ja tulos ilmoitetaan heti, kun laboratoriotulokset saadaan.

Nousiaisissa 21.7.2020 klo 14.30

Nousiaisten kunta ja Nousiaisten Vesi Oy