Kansallinen varautumispäivä keskiviikkona 7.2.24

72 tuntia on viranomaisten ja järjestöjen laatima varautumissuositus kotitalouksille

Viranomaiset suosittelevat kotitalouksille kolmen vuorokauden eli 72 tunnin varautumista häiriötilanteiden varalle. Häiriötilanne voi olla esimerkiksi sähkökatko, joka vaikuttaa moneen arkiseen asiaan. Olisikin hyvä varata kotiin riittävästi ruokaa, vettä ja lääkkeitä sekä huolehtia siitä, että tarvittaessa saa pidettyä itsensä lämpimänä kylminä päivinä ja valaistua huoneet pimeän aikaan, vaikka taskulampun avulla. Hyvä on muistaa myös lemmikkien hyvinvointi ja ruoka!

Lue lisää, miten voit varautua häiriötilanteisiin ja varmista tarkistuslistan avulla, että sinulla on kotona saatavilla tarvittavat varautumistuotteet ja yhteystiedot viranomaisiin. Varautumissivusto: https://72tuntia.fi/

LOUNAIS24-valmiusharjoituksissa varaudutaan pitkäkestoiseen sähkönjakelun häiriöön

Lounais-Suomen aluehallintovirasto käynnisti viime vuoden lopulla alueensa kunnille ja hyvinvointialueille suunnatun LOUNAIS24-valmiusharjoituksen. Myös Nousiaisten kunnassa viranomaiset yhteistyötahoineen harjoittelevat varautumista häiriötilanteisiin.

Vuonna 2024 teemana on pitkäkestoinen sähkönjakelun häiriö. Tavoitteena on testata laadittuja valmiussuunnitelmia sekä kehittää osallistujaorganisaatioiden ja maakuntien valmiutta ja yhteistoimintaa häiriö- ja poikkeustilanteissa.

Harjoitus on suunnattu ensisijaisesti Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueen kunnille ja hyvinvointialueille. Siihen osallistuu myös viranomaisia, järjestöjä ja huoltovarmuuskriittisiä yrityksiä. Osallistujille tarjotaan mahdollisuus harjoitella häiriötilanteen arviointia, tilannekuvan muodostamista, valmiussuunnitelmien toimeenpanoa, johtamista, yhteistoimintaa ja viestintää. Lue aiheesta lisää klikkaamalla: LOUNAIS24-valmiusharjoitukset.