Maanviljelysneuvos, sotaveteraani Eeri Hyrkön (1922–2022) muistolaatan paljastustilaisuus Paijulassa 27.4.2024 klo 11

Taustaa muistolaatalle

Nousiaisten kunnassa halutaan muistaa ja kunnioittaa maanviljelysneuvos ja sotaveteraani Eeri Hyrkköä (30.11.1922-13.11.2022) tämän pitkän ja monipuolisen yhteiskunnallisen uran johdosta.

Yhdessä Hyrkön omaisten kanssa muistamistavaksi päätettiin valmistuttaa muistolaatta, joka kiinnitettäisiin Paijulan päiväkodin, entisen Paijulan koulun seinään. Eeri Hyrkkö kävi itse Paijulan koulua vuosina 1929–1937. Maamieskoulun käyneelle Hyrkölle nuorten koulunkäynti oli sydämen asia ja hän oli aikoinaan aktiivisesti vaikuttamassa Nousiaisten lukion perustamiseen.

Ohjelma lauantaina 27.4.2024 kello 11-12

• Kunnanjohtaja Teemu Heinosen avauspuhe
  • Eeri Hyrkön lapset Heli Hyrkkö ja Hannu Hyrkkö paljastavat isänsä muistolaatan
  • Kirjailija Tuula Sandström lausuu Eeri Hyrkön muistoksi kirjoittamansa runon ja kertoo runon taustoista
  • Nousiaisten lukion ilmaisutaidon opiskelijat lukevat Eeri Hyrkön kirjeen rintamalta

Tilaisuus järjestetään Paijulan päiväkodin sisäpihalla osoitteessa Mietoistentie 360, Nousiainen.

Eeri Hyrköstä

30.11.1922 syntyneellä Eeri Johannes Hyrköllä oli poikkeuksellisen monipuolinen, pitkä ja vaikuttava yhteiskunnallinen ura. Maamieskoulun käytyään hän alkoi viljellä Nousiaisten Hyrkön kylässä sijaitsevaa Hyrkön tilaa. Sielultaan Eeri Hyrkkö oli osuustoimintamies. Hän oli mukana osuuspankkitoiminnassa paikallisen tason ja Osuuspankkien Keskusliiton hallinnossa vuosina 1957-1990. Hän toimi myös Lounais-Suomen Osuusteurastamon (LSO) sekä Vehnä Ab:n hallinnossa 1960–1990-luvuilla. Maanviljelysneuvoksen arvonimi Hyrkölle myönnettiin vuonna 1978.

Hyrkkö oli jatkosodan veteraani. Hän taisteli Jalkaväkirykmentti 35:ssä muun muassa Tali-Ihantalan taistelussa vuonna 1944. Pohjoismaisen sotahistorian yhdessä merkittävimmistä taisteluista Suomen armeija pysäytti Neuvostoliiton suurhyökkäyksen. Hyrkölle sotaveteraanitoiminta oli loppuelämän ajan tärkeä osa elämää. Vuosina 2002–2009 hän toimi Varsinais-Suomen sotaveteraanipiirin puheenjohtajana. Hänet valittiin Varsinais-Suomen Sotaveteraanipiirin kunniapuheenjohtajaksi vuonna 2017 sekä Sotaveteraaniliiton kunniajäseneksi vuonna 2020.

Sotien jälkeen Hyrkkö oli aktiivisesti mukana kunnallispolitiikassa. Hän toimi Nousiaisten kunnanvaltuustossa lähes 40 vuotta ja tästä ajasta lähes 15 vuotta kunnanvaltuuston puheenjohtajana. Hyrkkö ehti urallaan toimia muun muassa Maalaisliiton nuorisojärjestön, Varsinais-Suomen Keskustan ja Keskustapuolueen hallinnossa sekä Varsinais-Suomen maakuntaliiton puheenjohtajana.

Eeri Hyrkkö osallistui kaiken muun lisäksi erittäin aktiivisesti seurakuntatoimintaan ja nuorten koulunkäynnin edistämiseen. Hän vaikutti muun muassa vahvasti siihen, että kuntaan perustettiin lukio vuonna 1976.

Lisätiedot:
Kunnanjohtaja Teemu Heinonen, puh. 044 435 5555, sp: teemu.heinonen​@nousiainen.fi